1917 – EN NY TID
2 sep - 26 nov 2017Hvad lavede unge og fremadstormende kulturpersonligheder i Kerteminde i 1917? Det er ét af de helt store spørgsmål, der søges svar på i udstillingen 1917 – EN NY TID. For samtidig med at krigen rasede i Europa, var der røre under overfladen i Alhed og Johannes Larsens ellers fredelige og idylliske hjem på Møllebakken i Kerteminde. Netop det […]
Hvad lavede unge og fremadstormende kulturpersonligheder i Kerteminde i 1917? Det er ét af de helt store spørgsmål, der søges svar på i udstillingen 1917 – EN NY TID. For samtidig med at krigen rasede i Europa, var der røre under overfladen i Alhed og Johannes Larsens ellers fredelige og idylliske hjem på Møllebakken i Kerteminde. Netop det […]
Hvad lavede unge og fremadstormende kulturpersonligheder i Kerteminde i 1917?
Det er ét af de helt store spørgsmål, der søges svar på i udstillingen 1917 – EN NY TID. For samtidig med at krigen rasede i Europa, var der røre under overfladen i Alhed og Johannes Larsens ellers fredelige og idylliske hjem på Møllebakken i Kerteminde. Netop det år opsøgte en ny generation af kunstnere og kulturpersonligheder de ældre og etablerede kunstnere og forfattere, der var tilknyttet kunstnermiljøet i Kerteminde. Og ud af denne smeltedigel opstod nye ideer og ny kunst.
Nye visioner for kunsten
I 1917 kunne Alhed og Johannes Larsen indvie deres nye atelier med nordvendt ateliervindue og sydvendt vinterhave, som stadig den dag i dag er vidnesbyrd om den kunstneriske vision, som Larsen-parret og deres generation stod for. Men allerede på indvielsesåret blev gæster med helt andre visioner for kunsten budt indenfor. Hvis vægge kunne tale, vil Larsen-parrets atelier ganske givet kunne fortælle om mange spændende samtaler fra dette første år.
På klingen
Alt imens Larsen forholdsvist upåvirket af verdenskrigens rædsler og nye kunstneriske strømninger fortsatte sit virke som datidens mest afholdte skildrer af den danske natur, udfoldede de unge kunstnere en ny og kritisk kunst, der var inspireret af ekspressionisme, kubisme, dadaisme og futurisme, og som forholdt sig til samtidens samfundsmæssige spændinger og omvæltninger.
Og netop i Larsens-parrets hjem på Møllebakken i Kerteminde –epicentret for den kunst, de ønskede at gøre op med – vedtog de unge kunstnere i 1917 at stifte et nyt kritisk og litterært kunsttidsskrift, hvorigennem de nye tanker og visioner skulle publiceres. Tidsskriftet, der fik navnet ”Klingen”, kom til at spille en væsentlig rolle for udviklingen af den tidlige danske modernisme.
På tværs af generationer
Kunstnermødet – på tværs af generationer – er det primære omdrejningspunkt for udstillingen, der desuden søger at besvare det helt centrale spørgsmål: Hvorfor søgte de unge kunstnere lige netop til Larsen-hjemmet i Kerteminde? Derudover behandler udstillingen for perioden relevante temaer såsom Første Verdenskrig og kunsten, stiftelsen af Klingen, samt bestræbelsen på i kunsten at finde ind til det ægte og oprindelige, om det så er i menneskesindets ubevidste, hos stammefolk i Afrika eller på de danskes øer.
Repræsenterede kunstnere
Udstillingen rummer flere hovedværker fra perioden og præsenterer foruden kredsen af Fynbomalere navne som: Harald Giersing, Robert Storm Petersen, Vilhelm Lundstrøm, Axel Salto, Jais Nielsen, Mogens Lorentzen, Svend Johansen, Jens Adolf Jerichau, William Scharff, Kurt Jungstedt, Vilhelm Freddie, Edward Weie, Olaf Rude, Karl Isakson og Pablo Picasso.
Kilde: Johannes Larsen Museet
5300 Kerteminde
Tirsdag: 10:00 - 17:00
Onsdag: 10:00 - 17:00
Torsdag: 10:00 - 17:00
Fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 17:00
Søndag: 10:00 - 17:00
Priser
Voksne
120 kr.
Seniorer (over 65 år)
110 kr.
Studerende (husk studiekort)
80 kr.
Grupper (min. 10 pers.)
100 kr.
Kunst&Bus-billet
145 kr.
Børn og unge under 18 år
Gratis
Medlem af Kerteminde og Nyborg Museumsforeninger
Gratis
Ledsagere til personer med handicap (husk ledsagerkort)
Gratis