Som noget nyt er det to årgange, der sammen præsenterer et koncentrat af fire års eksperimenterende og fordybende studier.
De 11 nyudsprungne keramikere breder sig over mange forskellige teknikker og tematikker. Else Rønne har f.eks. valgt at give brugskeramikken et asymmetrisk twist og har bevidst arbejdet med at tilføje traditionelle former en ubalance, der pirrer nysgerrigheden og udfordrer funktionaliteten.
Kirsten Charles Stavnsholt har med sin serie Jeg er en vådeng, ladet sig inspirere af naturens evne til at regenerere – rent konkret det plante- og dyreliv, der er vokset frem i et område, hvor der tidligere var placeret et miljøbelastende dambrug. Karoline Bach Larsen bevæger sig i en helt anden boldgade og kigger på sammenhængen mellem vævning og murværk i sit projekt Murværk er fletværk.
Det er tale om en udstilling med lige dele keramiske eksperimenter og nyskabende takes på et urgammelt håndværk - iblandet en række vedkommende refleksioner over tematikker, der berører natur og mennesker i 2025.
Udstillingen på CLAY støttes af Beckett-Fonden, Dansk Tennis-Fond og Grosserer L. F. Foghts Fond, og kan opleves indtil 31. august.
Kilde:
CLAY Keramikmuseum Danmark
CLAY Keramikmuseum Danmark