Albert Mertz rykkede ved grænserne for, hvad kunsten kunne være. Kunst skulle ikke repræsentere noget i verden udenfor, men være sin egen verden og tilstede i et “nu”. Det var idéen om “billedet som et smæld”, som han skrev. Kunsten skulle “ud af guldrammen og ned af piedestalen.”
Udstillingen viser et stort udvalg af den originale danske kunstners studier og gouacher, bl.a. hans ikoniske rød/blå værker på papir, pap og træ.
Albert Mertz er ikke kendt i den brede offentlighed. Han var snarere en kunstnernes kunstner, som flere generationer af danske kunstnere er blevet inspireret af. Hans undersøgelser af kunstens grænser både inden for film, billedkunst og konceptkunst gør ham til en af det tyvende århundredes vigtigste danske kunstnere – og måske den mest originale.
“Albert Mertz: Skitser og gouaucher” er inspireret af Mertz’ eksperimenterende udstillingspraksis. Kunstnerens tre-, fire- og mangekantede værker kommer til at hænge på alle andre måder end i pæne lige rækker.
Kilde:
Skitsehandlen
Skitsehandlen