Altus
16 sep - 16 okt 2021‘ALTUS’ er et samarbejde mellem de to danske, kvindelige glaspustere fra BLÆS og TABLEAU. I samarbejdet er der blevet leget med krydsfeltet mellem kunst, design og håndværk, og resultatet har et hardcore, industrielt look, der sammen med blomsterne bliver blødt op. ‘ALTUS’ er latin og henviser til noget, der er højt/hævet over normalen, hvilket vaser og blomster kan siger at være.
‘ALTUS’ er et samarbejde mellem de to danske, kvindelige glaspustere fra BLÆS og TABLEAU. I samarbejdet er der blevet leget med krydsfeltet mellem kunst, design og håndværk, og resultatet har et hardcore, industrielt look, der sammen med blomsterne bliver blødt op. ‘ALTUS’ er latin og henviser til noget, der er højt/hævet over normalen, hvilket vaser og blomster kan siger at være.
TABLEAU præsenterer ALTUS et nyt samarbejde med de to kvinder fra det danske glasstudie, BLÆS. Samarbejdet består af 3 glasvaser i forskellige farver og to størrelser.
ALTUS er latin og refererer til noget der er højt eller ‘hævet over normalen’, noget som vaser og blomster kan siges at gøre. Samtidig ligner glasset en boble, der flyder til overfladen eller flyver op i luften – og på den måde bliver højere end omgivelserne. Vaserne er boblende formet og fastgjort til en jernformskonstruktion i børstet metal. Under produktionsprocessen har TABLEAU og BLÆS arbejdet med krydsfeltet mellem kunst, design og håndværk. Dette har resulteret i et hardcore, industrielt look, som skaber en interessant kontrast til den botaniske verden.
Glaspustning er en teknik, der har været brugt til at forme glas i mere end 2000 år. Teknikken består i oppustning af smeltet glas for at danne en slags glasboble, der kan formes til glas til praktiske eller kunstneriske formål. BLÆS bruger forsmeltet glas til at spare energiforbrug og slid på ovnen. Samtidig genbruger og smelter de også alt glasskrot til produktion af genbrugssamlingen.
Jernformen (som er en kopi af H/I aluminiumstangen), former bag-profilen imens forsiden er formet af sten, som BLÆS har samlet fra deres omgivelser ved Refshaleøen. Formen er konstrueret til hver enkel vase, og klipperne fjernes omhyggeligt for at kunne frigive glasset, derfor er der bygget en ny form til hvert stykke, hvilket gør hver vase unik og det er derfor umulig at lave to, der ser ens ud.
Arten af processen med at bruge formen er et forsøg på at begrænse glassets udfoldelse, og samtidig lade glasset gøre sin magi, hvilket er evnen til at opnå enhver form og tekstur, som det blæses ind i.
På grund af processen og de anvendte materialer vil der være spor af processen på glasoverfladen. BLÆS ønskede at formulere et opgør med det almindelige koncept for den fejlfrie, polerede overflade af glasset og se stykkerne som en salme til materialer, og hvordan de kan skæres i modstridende opfattelser af teksturer og holdbarhed. Metallet er stærkt og pålideligt, men på samme tid har det en ekstremt ‘silkeagtig’ overflade. Da glasset normalt er det skrøbelige materiale, vokser det på en måde ud af metallet på en viljestærk måde som et amorft fast stof. Dette giver et alternativ til det traditionelle koncept med en vase.
Kilde: Tableau
1264 København
Lør 9-17
Søn 10-15