Oplev Anna Munks malerier, der i forstørrede billboard-formater gentænker det traditionsrige stillebens indlejrede spørgsmål om forfald, aldring og skønhed og begiv dig ind i Kamil Dossars Deepfake-univers, der retænker Europas klassiske kulturarv indefra og forvandler hverdagsbilleder fra Irak til monstrøse fortællinger om magt, identitet og udviskning.
Som maler bygger Anna Munk et væld af lag og overflader op, næsten som man ville skabe en krop, imens hun gennemarbejder historiske billed-citater og spørgsmål om aldring over for udseende; forfald over for fylde; makeup over for stilleben. I sit arbejde frem mod sin første store soloudstilling, som åbner på O – Overgaden d. 21. november, forstørrer Munk bl.a. 1800-tals stilleben-malerier, som hun finder online i museers billeddatabaser, og skaber heraf en ny serie værker i billboard-størrelse.
Motiverne bliver til dels skabt af øjenskygge, contouring, highlights, lipgloss og foundation. Den klassiske maleriske palets fremmaling og fastfrysning af et øjebliks skønhed, som ses eksempelvis i den modne frugt på stillebenet – med dets iboende varsel om et kommende forfald – spejler således nutidens allestedsnærværende begærsøkonomi og higen efter det friske ansigt og fremmalede (fake) udseende. Anna Munk (f. 1994, DK) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2022) og bor og arbejder i København. Hendes kommende soloudstilling på O – Overgaden markerer kulminationen på hendes deltagelse i det 1-årige samarbejdsforløb INTRO 2025, som er støttet af Louis-Hansen Fonden. Munk har tidligere udstillet på bl.a. Atelier W Pantin, Paris (2024); Den Frie Udstillingsbygning, København (2023); Tørreloft AGA Works, København (2022); Møstings, Frederiksberg (2022); og Kunsthal Charlottenborg, København (2022).
Kilde:
O-Overgaden
O-Overgaden
