Anne Langgaard: Don’t Miss the Party! / Plakatfrise: Martin Creed; lyrik til sange
8 sep - 8 okt 2023Betalt indhold Pressemeddelelse: Gå ikke glip af festen ! På Udstillingsstedet Sydhavn Station har Anne Langgaard opbygget en scene for en fest, men når man træder ind i udstillingsrummet opdager man hurtigt, at det er en fest, der er ved at dø ud. Man mødes af et værk bestående af en enorm skulptur af 666 […]
Betalt indhold Pressemeddelelse: Gå ikke glip af festen ! På Udstillingsstedet Sydhavn Station har Anne Langgaard opbygget en scene for en fest, men når man træder ind i udstillingsrummet opdager man hurtigt, at det er en fest, der er ved at dø ud. Man mødes af et værk bestående af en enorm skulptur af 666 […]
info
Betalt indhold
Pressemeddelelse:
Gå ikke glip af festen !
På Udstillingsstedet Sydhavn Station har Anne Langgaard opbygget en scene for en fest, men når man træder ind i udstillingsrummet opdager man hurtigt, at det er en fest, der er ved at dø ud.
Man mødes af et værk bestående af en enorm skulptur af 666 kilo saltstænger – den billige festmad, ingen rigtig gider, men alle spiser uden videre omtanke. Saltstængerne udgør en glidende bunke ned i udstillingsrummet og rundt om i ligger værker henslængt – bl.a en ordinær plastik stol, et par ananas-party-briller, et bundt billige roser fra Netto og luftforladte balloner helstøbt i bronze. Her er også 1001 scorereplikker skrevet på A4 papir og krøllet sammen og smidt i et hjørne i et mindre rum. Det er skulpturelle bearbejdninger af det hverdagslige, og hvor værkerne kontekstualiserer et setting for en fest, der er forladt, og hvor luften bogstaveligt talt er gået ud af ballonen. En fest fra den ende af spektret, hvor der handles ivrigt ind i discountbutikker. Her er lige dele hverdag og guddommelighed – de ordinære og banale objekter er transformeret til skulpturelle undersøgelser, der understreger og påpeger poesien og magien i hverdagen.
I festen ligger både en potentiel eufori og en potentiel skuffelse. Noget, som kan blive fantastisk eller kan gå galt. Langgaard inviterer til en fest, der allerede er slut før man kom, og det er “resterne” fra festen, der er i centrum og som ophøjes til noget universelt gennem de humoristiske og skulpturelle sonderinger af hverdagen. Heri er også både FOMO og forbrugsfestens død. Der ligger et implicit mørke i de trætte spor der er tilbage, noget er slut, og måske slog man ikke helt til mens man kunne, men sad bare og spiste saltstænger. Langgaards værker kan derfor også ses som et forsøg på at holde fast i øjeblikket som passerer, for at eviggøre det. Dette stammer fra et dybtfølt ønske om at forlænge nuet for at udsætte det uudsættelige; tabet af evigheden.
I plakatfrisen i forhallen mødes man af billedkunstner Martin Creeds lyrik til udvalgte sange. Creeds fantastiske univers understreger tonen til udstillingen: Han er en hverdagens poet, og i hans lyrik blandes det banale med det eksistentielle, “I WAS THINKING/AND THEN I WASN’T THINKING”. Hans værker er ofte legende og enkle, men samtidig dybt filosofiske og konceptuelle. Udstillingen i gallerirummet med saltstænger, støbninger og modelleringer af hverdagen går ind og taler med Creeds lyrik og humoren i det banale hverdagslige. Anne Langgaard har generøst fået tilladelse til at vise lyrikken, og på plakaterne er en QR-kode, som leder hen til sangen på youtube. Derved bliver Creeds sange levendegjort og kan følge den besøgende på vej videre i hverdagen.
Anne Langgaard har studeret BA Fine Art (Hons) ved Chelsea College of Art and Design i London (2011-13) og bor og arbejder i København. Hun er engageret i at få kunst ud i andre kontekster end den traditionelle “hvide cube” og har arbejdet med dette gennem kuratorduoen Walther & Langgaard (2016-2019) og nu på Udstillingsstedet Sydhavn Station. Som billedkunstner er hun optaget af hverdagens poetiske og magiske potentiale, og hun har løbende udstillinger i Danmark og udlandet. Hendes praksis er en undersøgende flirt med dagligdagen og kredser om hverdagsmaterialers æstetiske og skulpturelle kvaliteter. Hun er optaget af de helt ordinære objekter, vi med selvfølgelighed omgives af, og som vi normalt ikke skænker en tanke eller et blik.
Martin Creed er en Britisk Turner Prisvindende kunstner, som er kendt for sin konceptuelle og minimalistiske tilgang til kunst. Martin Creed inkorporerer hverdagens genstande i sine værker, og han har arbejdet i en række medier, herunder maleri, tegning, film og musik. Creeds musikalske stil beskrives ofte som minimalistisk og eksperimenterende. Ud over sit kunstneriske og musikalske arbejde er Creed også kendt for sin åbenhjertige og humoristiske personlighed, som ofte er et udtryk for hans arbejde. Gennem sin karriere har Creed haft adskillige soloudstillinger i prestigefyldte institutioner rundt om i verden, herunder Tate Modern i London, MOMA i New York og Venedig Biennalen.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommunes Råd for Visuel Kunst, 15. Juni Fonden og Netto ved Sydhavn Station.
Dette indhold er produceret i samarbejde med et udstillingssted som en del af udstillingstedets Artguide-abonnement hos kunsten.nu.
Kunsten.nus uafhængige redaktion har intet at gøre med indholdet.
2450 København SV
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 13:00 - 17:00
Søndag: 13:00 - 17:00
Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja