MANKO er et japansk slangord for kvindekønnet. Titlen stammer fra den japanske billedkunstner Megumi Igarashi, også kendt som Rokudenashiko, der blev arresteret for utugt på grund af et performativt værk, hvor hun sejlede i en båd, der var støbt over formen
på hendes vagina. Titlen MANKO skal man netop derfor også forstå, at her både er indeholdt humor, alvor og slagkraft - og ikke mindst en åben invitation til beskueren om at være med til at skabe mening i forståelsen af værkerne. Anne Marie Ploug har ladet sig inspirere af formen i en lang række værker, der associerer æg, øjne, læber og/eller kønsåbninger.
på hendes vagina. Titlen MANKO skal man netop derfor også forstå, at her både er indeholdt humor, alvor og slagkraft - og ikke mindst en åben invitation til beskueren om at være med til at skabe mening i forståelsen af værkerne. Anne Marie Ploug har ladet sig inspirere af formen i en lang række værker, der associerer æg, øjne, læber og/eller kønsåbninger.
Anne Marie Ploug (f. 1966) er først og fremmest grafiker, og det er næppe uden betydning, at Anne Marie Ploug er fra en tid, hvor det Kongelige Danske Kunstakademis linje for grafik var en professorskole. Ploug tog afgang herfra i 1995 under
professor Vibeke Mencke, imens det stadigvæk hed Grafisk Skole. Her godt 30 år senere er det tydeligt, at den røde tråd i Anne Marie Plougs kunstneriske virke er et vedholdende arbejde med en eksperimenterende, nyskabende og sanselig tilgang til det grafiske medie.
professor Vibeke Mencke, imens det stadigvæk hed Grafisk Skole. Her godt 30 år senere er det tydeligt, at den røde tråd i Anne Marie Plougs kunstneriske virke er et vedholdende arbejde med en eksperimenterende, nyskabende og sanselig tilgang til det grafiske medie.
Anne Marie Ploug mestrer de fleste grafiske teknikker, som hun på overlegen og anarkistisk vis gerne præsenterer side om side eller endda bruger i samme værk. Det kan være klassisk fremstillede, farvemættede kobbertryk eller rå, oversize collager skabt af træsnit, trykt på kraftigt papir. Hun hylder grafikken som et håndværk, ikke den enkelte teknik frem for en
anden. På samme måde synes materiale og motiv lige vigtige. Med et udpræget blik for det kompositoriske og det rumlige ses netop hendes kærlighed til- og fascination af materialerne i de installatoriske værker, hvor det kan være kobberpladen og ikke som forventeligt selve aftrykket, der udgør værket.
anden. På samme måde synes materiale og motiv lige vigtige. Med et udpræget blik for det kompositoriske og det rumlige ses netop hendes kærlighed til- og fascination af materialerne i de installatoriske værker, hvor det kan være kobberpladen og ikke som forventeligt selve aftrykket, der udgør værket.
Udstillingen MANKO er Anne Marie Plougs hidtil største museumsudstilling, og består af både tidligere men i særdeleshed også helt nye værker skabt til udstillingen. I forbindelse med udstillingen udgives et velillustreret katalog med teksten ’Den visuelle dialog mellem Caravaggios og Anne Marie Plougs kunst – Naturen og kunstens livgivende kraft’ forfattet af kunsthistoriker og tidligere rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler Else Marie Bukdahl, samt et interview med Anne Marie Ploug.
Kilde:
Kastrupgårdsamlingen
Kastrupgårdsamlingen