Nolde Museum Seebüll præsenterer den første akvareludstilling af Anselm Kiefer i Tyskland. Fra 7. maj til 31. august 2025 vil 21 udvalgte værker af den internationalt anerkendte kunstner være udstillet på Nolde Museum Seebüll. Udstillingen markerer et betydningsfuldt øjeblik i Seebüll Ada og Emil Nolde Stiftelsens næsten 70-årige historie – for første gang siden Emil Noldes død i 1956 besøger en samtidskunstner Seebüll.
Mødet mellem Anselm Kiefer og Emil Nolde finder sted i akvarellen – en teknik, som begge kunstnere har formet på enestående vis. Mens Nolde betragtes som en mester inden for akvarel med sine lysende farveverdener, beskæftiger Kiefer sig med dybe historiske og filosofiske spørgsmål i akvarellen. Hans værker afspejler temaer som identitet, myte og forgængelighed, som han kondenserer til et imponerende visuelt sprog. Med sin kunst konfronterer Kiefer fortiden og giver svar på nutidens etiske spørgsmål.
Det uforfalskede syn på Emil Nolde afslører en kompleks personlighed. Han var en overbevist tilhænger af nationalsocialisterne og samtidig et offer for nationalsocialistisk kunstpolitik. Hans værker blev bagvasket i propagandaudstillingen 'Degenereret kunst' i 1937, men han fortsatte med at håbe på anerkendelse fra naziregimet. Efter Anden Verdenskrig udjævnede han disse modsætninger i sit CV. Seebüll Ada og Emil Nolde Stiftung antog denne opfattelse. I dag viser Nolde Museum Seebüll hele billedet: den lysende kraft i hans kunst såvel som hans mangesidede biografi. Nolde og hans stiftelse er en del af tysk efterkrigshistorie – en historie, der længe var præget af undertrykkelse og hvidvaskning. Hans værk og dets modtagelse er en vigtig del af den tyske kulturhistorie i det 20. århundrede.
Anselm Kiefer derimod vier sig konsekvent til at beskæftige sig med den tyske fortid. Han tager urokkeligt fat på spørgsmål om identitet, nation og erindringen om krig og Holocaust. Hans værker er monumentale og dybsindige; de konfronterer historien med glemselen. "I fem årtier har Anselm Kiefer nægtet os tyskere muligheden for at undslippe vores historie," sagde Florian Illies i sin rosende tale ved modtagelsen af den tyske nationalpris i 2023. Han fortsatte: "Hans værker minder os om, at det på ingen måde er en selvfølge, at vi bevæger os fra fortiden mod fremtiden." Denne ubarmhjertige refleksion er det, der gør Kiefers kunst så hjemsøgende – og giver den en særlig betydning i Seebüll.
Emil Nolde samlede selv værker af kunstnere, han beundrede. Da hans samling brændte i hans lejlighed i Berlin under krigen, er den stort set ukendt. Med udstillingen ›Anselm Kiefer – Vandfarver‹ videreføres denne tradition i Seebüll – som en kunstnerisk dialog mellem to epoker. I en intensiv udvælgelsesproces har Anselm Kiefer samlet værker fra forskellige kreative perioder til dette unikke møde.
Udstillingen åbner et nyt perspektiv på akvarelmaleri og muliggør en spændende udveksling mellem ekspressionisme og modernisme. ›Anselm Kiefer – Vandfarver‹ er en kunstnerisk bro, der spænder over et århundrede.
"Med Anselm Kiefer viser vi en kunstner i Seebüll, hvis arbejde sætter standarder verden over," siger Dr. Christian Ring, direktør for Nolde Museum. »Hans akvareller er mere end kunstværker – de åbner et vindue ind til dybere dimensioner af væren.«
Kilde:
Nolde Museum Seebüll
Nolde Museum Seebüll