Birke Gorm: girl anachronism

19 mar - 5 apr 2022

Anbefalet under Det skal du se! uge 11 Når man tænker på lommer, falder tanken på beholdere i tøj, som man automatisk bruger, men sjældent bemærker. At lommer op gennem historien har haft betydning for mænd og kvinders selvstændighed i samfundet, er nok ikke den første tanke. Ikke desto mindre har lommer været medvirkende til […]

Pressefoto.

Anbefalet under Det skal du se! uge 11 Når man tænker på lommer, falder tanken på beholdere i tøj, som man automatisk bruger, men sjældent bemærker. At lommer op gennem historien har haft betydning for mænd og kvinders selvstændighed i samfundet, er nok ikke den første tanke. Ikke desto mindre har lommer været medvirkende til […]


info

Birke Gorm: girl anachronism19 mar - 5 apr 2022

Pressefoto.

Anbefalet under Det skal du se! uge 11

Når man tænker på lommer, falder tanken på beholdere i tøj, som man automatisk bruger, men sjældent bemærker. At lommer op gennem historien har haft betydning for mænd og kvinders selvstændighed i samfundet, er nok ikke den første tanke. Ikke desto mindre har lommer været medvirkende til kvindens afhængighed af manden – hvilket har sat sine spor helt frem til i dag. Lommer har længe været en inkorporeret del af den vestlige herrebeklædning, mens det hos kvinder først langt senere blev indført. Først som ’tie-on-pockets’ — beholdere bundet om livet med en snor, som skulle vise sig at blive forgængeren for håndtasken. Disse muliggjorde at kvinder kunne begynde at være undervejs og engagerede i samfundet med egne ejendele.

Lommen og begrebet ‘beholder’ er et væsentlig tema i Birke Gorms soloudstilling girl anachronism på Vestjyllands Kunstpavillon. Her har håndsyede figurer i menneskestørrelse indtaget rummet. De antyder kvindekroppen og peger på den som beholder, som reproduktiv, som indsamlende og i forbindelse med ejerskab.
Figurerne er fremstillet gennem tekstile håndteknikker såsom strik, vævning og syning, der historisk set oftest er udført af kvinden og primært i hjemmet. Stofrester, metal fundet på gaden, forskellige elementer samlet i naturen og genbrugspapir spundet om til garn er nogle af de restmaterialer, som indgår i fremstillingen af figurerne. Fælles for materialerne er, at de ikke har en aktuel økonomisk værdi, enten fordi de tilhører en anden tid, eller fordi de har udlevet deres oprindelige funktion. Et eksempel på det er Gorms brug af jutesækken, som i dag står tilbage som et støvet symbol på handel og beholder især i landbrugssammenhæng.

Figurerne fremstår som beholdere fyldte til randen, der bærer på forskellige kønshistoriske og materielle referencer og samtidig insisterende holder værdifulde ejendele tæt til sig. De får fortiden til at mødes med nutiden gennem Gorms kyndige brug af materialer fra begge tider, og peger på kønslige problematikker i samfundet, som vi stadig ser rødderne af i dag. Urokkelige, strejkende, men imidlertid tilsyneladende godt udrustede, er de klar til opgør.

Udstillingen hører under Vestjyllands Kunstpavillons samtidskunstprogram, VK Samtidskunst.
I 2021-2022 er programmet kurateret af Paola Paleari og Anne Zychalak Stolten.

Kilde: VK Samtidskunst


Adresse
Vestjyllands Kunstpavillon / Arne Haugen Sørensen MuseumHenning Larsens Vej 3
6920 Videbæk

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 17:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 13:00 - 17:00
Søndag: 13:00 - 17:00

Entre pris
Entré
Voksne: 70 kr.
Børn og unge under 18 år: gratis
Grupper – min. 10 personer: 60 kr. pr. person
Rundvisning 300 kr. / max. 25 personer pr. hold.