Fra den 25. juni præsenterer Louisiana den marokkansk-franske kunstner Bouchra Khalili (f. 1975). Udstillingen består af to store multimedie-installationer, der er skabt med 15 års mellemrum, The Mapping Journey Project (2008-2011) og The Circle Project (2023). Begge værker rummer personlige fortællinger og historier, der ligger gemt eller glemt under de dominerende fortællinger om migration i middelhavsområdet.
Bouchra Khalilis installation The Mapping Journey Project var i 2024 en markant del af hovedudstillingen Foreigners Everywhere på Venedig Biennalen. På otte store skærme præsenterer værket en alternativ kortlægning af den migration, der finder sted omkring Middelhavet. Værket er en nyerhvervelse til Louisianas samling, og det er første gang, det vises i Danmark.
The Circle Project fremkalder den stort set glemte historie om, hvordan immigrantarbejdere i 1970’ernes Frankrig blandt andet brugte teater og performance i deres kamp for bedre rettigheder og synlighed socialt, politisk og kulturelt.
Hovedtemaet i udstillingen er menneskers stræben efter frihed og bedre livsvilkår med afsæt i migrationen i middelhavsområdet i de seneste halvtreds år. Khalilis vidtfavnende praksis på tværs af film og andre medier er kendetegnet af hendes nære samarbejder med mennesker uden statsborgerskab og af ønsket om at skabe kollektive historiefortællinger og nye, poetiske forestillinger om fællesskab.
I The Mapping Journey Project beskriver otte personer deres rejser, der er fremtvunget af politiske og økonomiske omstændigheder. Rejserne strækker sig fra det nordlige Afrika, Mellemøsten og Sydasien, over Middelhavet og på tværs af Europas grænser. Mens de beretter om de vanskelige og ofte årelange rejser, tegner hver person sin rejserute ind på et kort med en tusch.
The Circle Project bygger på kunstnerens mangeårige research af organisationen Mouvement des travailleurs arabes, MTA (der på dansk kan oversættes til ’Bevægelsen for de arabiske arbejdere’), som eksisterede i Frankrig fra 1973-1978. Organisationen kæmpede for migranters rettigheder, blandt andet i to teatergrupper ved navn Al Assifa og Al Halaka. Med kunstneriske udtryksformer som kreativt ’våben’ satte teatergrupperne fokus på emner som arbejdstilladelser, racisme og ringe boligforhold i deres optrædener i det offentlige rum. Deres mest markante performance fandt sted i 1974, hvor et anonymt medlem af teatergruppen Al Assifa stillede op som kandidat for immigrantarbejderne (der ikke havde stemmeret), ved det franske præsidentvalg under pseudonymet Djellali Kamal.
”Jeg er meget interesseret i de historier, som ikke findes i ’arkiverne’. Det kan måske virke paradoksalt, da jeg ofte beskrives som en kunstner, der arbejder med arkiver, men i virkeligheden gør jeg det modsatte: Jeg arbejder snarere ud fra fraværet i arkiverne.” - Bouchra Khalili til Louisiana Magasin.
I dialogen mellem de to store installationer, der hver består af adskillige dele, antyder Khalili blandt andet, at vores fælles fremtid kan spores i fortiden, idet nomadiske bevægelser er en historisk konstant og mennesker til alle tider har stræbt efter individuel og kollektiv frigørelse. Selv beskriver hun sine værker som ’hypoteser’. Kunne vi forestille os en bedre fælles verden?
Kilde:
Louisiana - Museum of Modern Art
Louisiana - Museum of Modern Art