Cai Ulrich von Platen har kaldt sin nye udstilling for ”Mørkekammersange”. En titel, der kan virke lidt mærkelig, eftersom det han viser os, er maleri - og milevidt fra det fotografiske.
Men titlen skal snarere forstås som en metafor for, hvordan selve udstillingen er vokset frem. De fleste af de malerier vi ser, er oprindelig malet under tidligere faser af kunstnerens arbejde. De har i mange år stået på rækker nede i et kælderlager - et mørkt kammer. Som forberedelse til udstillingen gennemførte von Platen en metodisk ”kreativ oprydning” af dette arkiv. Han udvalgte de billeder, der i distancens klare lys ikke føltes færdige, men som samtidig kunne tilbyde ham en kunstnerisk interessant modstand at arbejde videre med.
Modstand er en motor i Cai Ulrich von Platens mere end 50 år lange kunstneriske virke. Hans karakteristisk fabulerende og drømmeagtige billedverden er vokset frem ved et konsekvent brug af benspænd, improvisation og koncentreret nærvær, som metode. Man kan sige, at von Platen er en kunstner, der leger - men for alvor:
“Mit arbejde består så at sige i at fremkalde billeder ud af de ideer, oplevelser, erfaringer, frustrationer og erindringer jeg, bevidst eller ubevidst har fået med mig ind over dørtærsklen til værkstedet. Selve fremkaldelsen kan være ret magisk, fordi jeg først og fremmest holder fast i uforudsigeligheden. Jeg undgår på forhånd at vide hvad billederne skal forestille. Det åbner muligheden for at jeg kan lære noget, jeg ikke vidste jeg ikke vidste.”
Gensynet med egne gamle billeder, bruges nu som kunstnerisk modstand. Udstillingen Mørkekammersange viser malerier og akvareller, der oprindelig slet ikke var skabt for at vises sammen. De er nu alle blevet viderebearbejdet, men beholder noget af sit oprindelige udtryk. Dermed strækker disse billeder sig bagud over en usædvanlig lang periode. Og på trods af deres forskellige karakter, viste der sig under arbejdet en række overraskende sammentræf og koblinger mellem dem.
Med udstillingen Mørkekammersange lægger von Platen disse fundne sammentræf frem. Samtidig kan udstillingen også læses, som et billede på hans oparbejdede indsigt om og registrering af, den virkelighed der præger vores tid og tilværelse.
Kilde:
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel