CIRKELINE besøger Vejen

3 maj - 17 nov 2019

En lille alf blev til på arbejdsbordet hos en ganske ung elev på Tegne- og kunstindustriskolen for kvinder sidst i 1950’erne.

En af Hanne Hastrups illustrationer til den første Cirkelinebog, der udkom i 1969. Pressefoto

En lille alf blev til på arbejdsbordet hos en ganske ung elev på Tegne- og kunstindustriskolen for kvinder sidst i 1950’erne.


info

CIRKELINE besøger Vejen3 maj - 17 nov 2019

En lille alf blev til på arbejdsbordet hos en ganske ung elev på Tegne- og kunstindustriskolen for kvinder sidst i 1950’erne. Tegneren kendes i dag som Hanne Hastrup. Alfens O-formede hoved gav hende først navnet Oline. Men O er også en cirkel… og snart kom hun til at hedde Cirkeline. Hende har adskillige generationer lært at kende på film og i bøger – men skitserne og forarbejderne, rejsen til Cirkeline, udstilles nu for første gang sammen med et bredt udvalg af Hanne Hastrups øvrige produktion.

En af Hanne Hastrups illustrationer til den første Cirkelinebog, der udkom i 1969. Her er den lille alf kravlet op i en potteplante. Hendes lille stige har trin af tændstikker, og hendes seng er en lille tændstiksæske på tegnerens bord. Pressefoto.
En af Hanne Hastrups illustrationer til den første Cirkelinebog, der udkom i 1969. Pressefoto

Fra Vejen Kunstmuseum i år 2000 lavede den første udstilling nogensinde om Pippi-tegneren Ingrid Vang Nyman (1916-1959) har det været et ønske at lave en udstilling om Hanne Hastrups univers med Cirkeline som omdrejningspunkt. Nu lykkes det! Tilmed har de to tegnere en del til fælles – særligt deres start på livet. Den ene var seks år gammel, da hun mistede sin far og blev sendt på sanatorium i Italien, mens Hanne Hastrup var fem år, da hun mistede sin mor og siden kom på kostskole. Begge måtte de siden afbryde deres kunststudier – alligevel har de begge sat deres markant aftryk på udviklingen af den nordiske børnebog!

Cirkelines univers
I både filmene og bøgerne er hovedpersonen den gode alf Cirkeline, der snart får selskab af musene Frederik og Ingolf. Den ene er en typisk storebror, der bestemmer. Den anden er lillebror, den underspillede, til tider kuede. Han er dog også jævnligt den, der løber indenom og går af med sejeren. De psykologiske spil mellem de to, fortæller Hanne Hastrup, at hun tit gengav efter episoder, hun havde set i samspillet mellem de to ældste døtre. Musene kom til som en del af hverdagen i huset i Karlebo. Beboerne nænnede ikke at bruge fælder og gift. De små væsner blev kry og gik hen over stuegulvet med hver sin personlighed.

Omkring årtusindeskiftet blev der for alvor Cirkeline revival. Hanne Hastrup har tegnet nye bøger med jævne mellemrum. Når hun ser tilbage på de over 60 år med Cirkeline, konstaterer hun, at målgruppen gradvist har ændret sig. I dag er det primært de mindste, der ser og læser Cirkeline. Gennem de seneste årtier har bøgerne fået selskab af en serie biograffilm, som Jannik Hastrup har produceret.

I over 50 år har den lille, venlig alf i den røde kjole med sorte prikker været en del af rigtig mange danskeres fælles bagage. Hun er en national maskot, der – som sin mor – holder af at vise børnene det bedste i livet: at være gode ved hinanden og naturen.

Til udstillingens plakat har Hanne Hastrup tegnet Cirkeline, Frederik og Ingolf på besøg i billedhugger Niels Hansen Jacobsens Troldespringvand.

For gæster i alle aldre er der gratis adgang. Udstillingens microbiograf er for de mindste med en dørhøjde på 120 cm.

Kilde: Vejen Kunstmuseum


Adresse
Vejen KunstmuseumØstergade 4
6600 Vejen

Åbningstider
Tir-fre 10-16
Lør-søn og helligdage 11-17

Entre pris
Entré til udstillinger