Clare Woods: English Habits

13 sep - 20 okt 2018

I Clare Woods’ nyeste udstilling English Habits udfordrer Woods maleriets vaner og traditioner. Hun manipulerer med fladens egenskaber og tester dens todimensionelle begrænsninger ved hjælp af dynamiske og levende penselstrøg oven på kolde aluminiumsplader, der skaber nuancerede og til tider surrealistiske billeder, der forbinder beskueren med underbevidste sindstilstande.

Clare Woods. Pressefoto

I Clare Woods’ nyeste udstilling English Habits udfordrer Woods maleriets vaner og traditioner. Hun manipulerer med fladens egenskaber og tester dens todimensionelle begrænsninger ved hjælp af dynamiske og levende penselstrøg oven på kolde aluminiumsplader, der skaber nuancerede og til tider surrealistiske billeder, der forbinder beskueren med underbevidste sindstilstande.


info

Clare Woods: English Habits13 sep - 20 okt 2018

I Clare Woods’ nyeste udstilling English Habits udfordrer Woods maleriets vaner og traditioner. Hun manipulerer med fladens egenskaber og tester dens todimensionelle begrænsninger ved hjælp af dynamiske og levende penselstrøg oven på kolde aluminiumsplader, der skaber nuancerede og til tider surrealistiske billeder, der forbinder beskueren med underbevidste sindstilstande.

Clare Woods. Pressefoto

Man kan argumentere for, at titlen henviser til vaner og traditioner i den engelske kunsthistorie, hvor Woods bl.a. trækker sin inspiration fra. I Woods nye malerier, kan man drage referencer til flere af de tidstypiske interiørmalerier fra begyndelsen af det 20. århundrede, som tackler en beskeden social klasse og formidler tvetydige meddelelser om relationer og hjemmet.

Der er sket en ændring i udtrykket hos Woods, sammenlignet med hendes tidligere arbejde, hvor det før var naturens mystiske afkroge og legen med lys og farver, der dominerede hendes udtryk, er Woods nu gået mere figurativt til værks. Naturen er denne gang erstattet af mennesket og det menneskeskabte. I udstillingen bliver vi bl.a. præsenteret for flere velkendte interiørmotiver; en stol, en lysekrone, en stue.

Men selvom motivet er erstattet med mere hjemlige omgivelser, lurer der stadig et mørke i Woods’ malerier. Det er ikke den fulde sandhed vi bliver præsenteret for, men noget bliver holdt skjult. Woods’ arbejde karakteriserer sig således i grænselandet mellem det figurative og det nonfigurative. Det er næsten som om, hun ønsker vi skal se, men samtidig nægter hun at fortælle os hele historien. Vi får små hints om motivet, såsom en stol, en hånd, et ansigt, men vi bliver berøvet det fulde motiv og dermed hele historien. Og det er muligvis det, Woods’ værker gør os opmærksomme på – at der er mere til historien, end hvad vi umiddelbart ser. Den udtryksmæssige form og teknik bliver således en stor del af værkets indhold og tematik.

Kort om kunstneren
Clare Woods (f. 1972) færdiggjorde sin BA i 1994 fra Bath College of Art og tog derefter en MA på Goldsmith’s College i London, som hun færdiggjorde i 1999. Woods blev i 2017 shortlistet til at repræsentere Wales ved den 57. internationale kunstudstilling Venedig Biennalen. Woods interesserer sig for tidligere kunsts relevans for den nutidige praksis, og vigtige referencer i hendes arbejde er bl.a. Paul Nash, Jean Fautrier, Barbara Hepworth og Eduardo Paolozzi.

Kilde: Martin Asbæk Gallery


Adresse
Martin Asbæk GalleryBredgade 23
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 18:00
Onsdag: 11:00 - 18:00
Torsdag: 11:00 - 18:00
Fredag: 11:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - nej

Handicaptoilet - nej

Gratis for ledsager - ja