David Svensson: The Beginning of an End
11 jan - 15 feb 2020SPECTA åbner 2020 med soloudstillingen The Beginning of an End af David Svensson. Det er kendetegnende for David Svenssons praksis, at værkerne tager udgangspunkt i eksisterende objekter, og David Svensson holder fokus rettet mod lyset – både det lys, som har påvirket objekterne og det lys, som de selv bibringer. I en årrække har David […]
SPECTA åbner 2020 med soloudstillingen The Beginning of an End af David Svensson. Det er kendetegnende for David Svenssons praksis, at værkerne tager udgangspunkt i eksisterende objekter, og David Svensson holder fokus rettet mod lyset – både det lys, som har påvirket objekterne og det lys, som de selv bibringer. I en årrække har David […]
SPECTA åbner 2020 med soloudstillingen The Beginning of an End af David Svensson. Det er kendetegnende for David Svenssons praksis, at værkerne tager udgangspunkt i eksisterende objekter, og David Svensson holder fokus rettet mod lyset – både det lys, som har påvirket objekterne og det lys, som de selv bibringer.
I en årrække har David Svensson samlet og arbejdet med gamle bøger. I værkserien Stories har han indrammet bøger, som er hen ved 100 år gamle. De indrammede bøger viser opslag fra enten begyndelsen eller slutningen af bøgerne, de sider, der er uden tekst. Gennem bøgernes levetid har lys bearbejdet papiret så opslagene fremkalder antydninger af minder, tid og hengemte betydninger.
I en række større, helt nye værker (Coverings) er ældre bogomslag komponeret i en slags collager, hvor materialitet, farve og komposition fremhæver de gamle bøgers sanselige kvaliteter. Således bliver hvert enkelt værk en formel abstraktion, samtidig med at bogens konkrete form og væsen er meget nærværende.
I 1800-tallet begyndte glasværker i Centraleuropa at benytte uran for at gøre glasset gult og grønt. På grund af det tilsatte uran bliver glasset selvlysende grønt i ultraviolet lys, og uranet giver fortsat udslag på en geigertæller. Således besidder uranglasset en iboende energi, helt konkret. Igennem en årrække har David Svensson indsamlet og købt objekter af uranglas, og i værket The Melting Down har han benyttet en række af disse objekter. Langsomt er objekterne opvarmet til en temperatur på 600-700 grader, hvor glasset begynder at smelte, og miste sin oprindelige form. Smelte-processen er stoppet, hvor vi i nogle tilfælde genkender den oprindelige form, i andre ser antydningen af den. På denne måde indkapsles objektet i en tid der har været – noget der er forsvundet eller under opløsning, og samtidig stadig kan erindres, eller ses.
Kilde: SPECTA
1054 København K
Tirsdag: 08:00 - 17:00
Onsdag: 08:00 - 17:00
Torsdag: 08:00 - 17:00
Fredag: 08:00 - 17:00
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja