Hjort Di Fabio udforsker komplekse temaer som queerness, krop, skønhed, stigmatisering og traumer igennem en serie iscenesatte
fotografier og videoværker, der udfordrer vores traditionelle opfattelser i udstillingen The Beast & the Beast .
fotografier og videoværker, der udfordrer vores traditionelle opfattelser i udstillingen The Beast & the Beast .
I Hjorts Di Fabio fotografiske værker ses en række "udyr", der alle poserer for et gruppebillede. Forskellige i form og størrelse, deler de én fælles identitet: De er udyr. Deres ansigtsudtryk og kropsholdninger balancerer mellem det tragiske og humoristiske og rejser spørgsmålet om, hvorfor de søger deres bedste vinkel og hvem de poserer for. Er de genstande for andres blik, eller søger de selv anerkendelse? I Hjorts univers er skønheden, Belle, ikke nødvendig; det er udyrene, der træder frem som de smukke.
Hjort Di Fabio trækker paralleller til Disneys klassiker fra 1991, hvor sangen ”Kill the Beast” symboliserer den stigmatisering, som mange minoriteter, især i forbindelse med AIDS-pandemien, har oplevet. Howard Ashman, filmens medforfatter, kæmpede selv med AIDS, og filmen blev et spejl på hans personlige kamp, der endte med hans død i 1991. Udyret repræsenterer i denne sammenhæng en figur, der længes efter kærlighed og anerkendelse, men som møder samfundets frygt og afvisning. Udstillingen inviterer til refleksion over nutidens fortsatte kamp mod stigmatiseringen af mennesker med HIV/AIDS og fungerer som et arkiv over den kulturelle og følelsesmæssige arv i queer-konteksten.
Kilde:
FOYERcontemporary
FOYERcontemporary