Eksperiment 111

8 okt 2016 - 21 maj 2017

Anbefalet i Det skal du se! uge 40
Ann Lislegaard, Lea Porsager og Tove Storch indtager KØS’ forplads med nye stedsspecifikke værker under titlen Eksperiment 111.

KØS' forplads. Pressefoto

Anbefalet i Det skal du se! uge 40
Ann Lislegaard, Lea Porsager og Tove Storch indtager KØS’ forplads med nye stedsspecifikke værker under titlen Eksperiment 111.

Anbefalet i Det skal du se! uge 40
137 lilla tunger skyder op fra den hvide beton på museets forplads, et udendørs arkiv indeholdende tegninger af silke vækker betragterens nysgerrighed, og et hvidt, blinkende lysværk inviterer ind i fremtiden. Således tager byrummet ved KØS Museum for kunst i det offentlige rum sig ud, når tre af dansk samtidskunsts spydspidser, Ann Lislegaard, Lea Porsager og Tove Storch, indtager stedet med nye stedsspecifikke værker under titlen Eksperiment 111.

Som den tredje i rækken af eksperimenterende udstillinger på museets forplads, De 111 hvide plateauer, er det en stor glæde for KØS Museum for kunst i det offentlige rum at kunne præsentere projektet Eksperiment 111, hvor tre af dansk kunstscenes mest markante profiler, Ann Lislegaard, Lea Porsager og Tove Storch, er inviteret til at skabe nye værker, som hver især forholder sig til stedet, pladsen, museet og byrummet.

Neonlys på KØS’ facade
Ann Lislegaard (f. 1962 i Norge), som er kunstneren bag selve pladsen De 111 hvide plateauer, skabt i samarbejde med den svenske landskabsarkitekt Sophie Sahlquist i 2014, har til udstillingen Eksperiment 111 skabt et lysværk i hvid neon, der fra gavlen af museet både oplyser og kommenterer pladsen med de syv ord ”Come Let Me Show You The Future”. Ordene står frem og lyser op i stadigt nye kombinationer. Med citatet peger Ann Lislegaard på sin intention for pladsen, der kan ses som et mulighedsrum for fremtidens kunstprojekter, begivenheder og møder og dermed også et frirum for forestillinger om fremtiden for museet, kunsten, byen og borgerne.
Ann Lislegaard er en af dansk kunsts fornemmeste repræsentanter inden for video-, computer-, lys- og lydkunst, herunder integreret i arkitektur i det offentlige rum.

137 lilla tunger besætter forpladsen
Lea Porsager (f. 1981) arbejder i sine værker med skulpturelle afstøbninger, film, objekter, materialer, tekst og eksperimenter stærkt inspireret af okkulte og spirituelle emner. Til Eksperiment 111 har Lea Porsager med værket VULGUS besat museets forplads med 137 lilla tungeagtige figurer, der skyder sig op i sprækkerne mellem de hvide betonelementer, som var de autonome organer, der er groet op nedefra, løsrevet fra menneskets krop, og nu ude som en virusagtig flok. Tungen interesserer Lea Porsager, fordi den er et vitalt organ for mennesket, både når det handler om at spise og sanse, men også i forhold til at kunne tale. Den er også et organ, der forbinder det, der er inde i mennesket – tanker og følelser der kan komme til udtryk gennem tale – med menneskets indre, de vitale organer, halsen, tarmene osv. med det, der er udenfor.
Antallet 137 er ikke tilfældigt, idet tallet 137 er et tal med en række egenskaber både i matematikken, fysikken og kemiens verden, som gør det til et tal omgærdet af mystik. Den lilla farve symboliserer ophøjethed, fascinerende magi og erotik.

Udendørs arkiv 
Tove Storch (f. 1981) har gjort sig særligt bemærket med sine karakteristiske skulpturer i metal og silke, men arbejder også med papir og performative greb. Tove Storch har til KØS taget udgangspunkt i den store panserglasmontre, der står på forpladsens hjørne. Til dette sted, der på en gang er et indendørs og et udendørs udstillingsrum, har hun skabt et skulpturelt værk, der består af et antal malerier på silke, som er spændt op på jernrammer og i lag lagt ind i to tredimensionelle jernrammer, som er placeret inde i montren. Værket er blevet et dirrende møde mellem det skulpturelle og det maleriske, mellem det sarte og det hårde. Det har reference til de mange tusind skitser og forarbejder, der findes i museets magasiner, samtidig med at det spiller på de nævnte modsætninger, der her er udstillet midt i byrummet, men samtidig er skjult og beskyttet bag det tykke glas.

KØS' forplads. Pressefoto
KØS’ forplads. Pressefoto

Om KØS’ forplads
KØS’ forplads er skabt af Ann Lislegaard i samarbejde med landskabsarkitekten Sophie Sahlqvist og består af 111 hvide plateauer, der tilsammen danner både trappetrin, cafeareal og handicaprampe med praktiske og mere irrationelle niveauer og sokler, der kan udstilles på, optrædes på, hoppes på osv. Således er der tale om en stor performativ skulptur, som udgør et mulighedsrum både for kunstnere og publikum, og som danner et mødested mellem byen og museet. De tidligere udstillinger på pladsen har været udstillingen Zodiac af Mogens Møller og udstillingen In your heart | In your city med værker af de japanske kunstnere Chiharu Shiota, Tatsumi Orimoto, Yukihiru Taguchi og Takafumi Hara.

Kilde: KØS


Adresse
KØS Museum for kunst i det offentlige rumNørregade 29
4600 Køge

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 17:00
Onsdag: 11:00 - 17:00
Torsdag: 11:00 - 17:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Entré til udstillinger
Over 18: 90 Kr.
Studerende og pensionister: 60 Kr.
Under 18 år: Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja

Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja