Ellen Susanne Baldus & Elisabeth Kiefer
8 dec 2019 - 1 feb 2020Ellen Susanne Baldus Projektet Vandring i et grænseland er blevet til ud fra en fascination af grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste – tilstanden, hvor man griber efter noget udefinerligt – en drøm – der i samme nu fortoner sig – opløser sig i en tåge. En fordybelse i visheden om, at der er […]
Ellen Susanne Baldus Projektet Vandring i et grænseland er blevet til ud fra en fascination af grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste – tilstanden, hvor man griber efter noget udefinerligt – en drøm – der i samme nu fortoner sig – opløser sig i en tåge. En fordybelse i visheden om, at der er […]
info
Ellen Susanne Baldus
Projektet Vandring i et grænseland er blevet til ud fra en fascination af grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste – tilstanden, hvor man griber efter noget udefinerligt – en drøm – der i samme nu fortoner sig – opløser sig i en tåge. En fordybelse i visheden om, at der er noget vigtigt at fortælle – et forsøg på at trække et slør til side for at se, hvad der er bag det. Måske noget foruroligende, gådefuldt, drømmende eller sårbart. I dette mentale landskab er værkerne opstået som en nødvendighed – en trang til, med baggrund i det fysiske landskab, hele tiden at trænge dybere ind i det mentale landskab i en søgen efter noget fællesmenneskeligt, sanseligt, som beskueren kan relatere sig til og spejle sig i – en stræben mod at tilføre værkerne en ånd, et liv og nærvær, der vil invitere beskueren til fordybelse og dialog.
Værkerne er store træsnit, der alle har rod i naturen. Inspirationskilden er forfaldets æstetik, et stykke drivtømmer, en frønnet mur, en rusten rist, naturens meditative stilhed. Lange vandringer, hvor kameraet registrerer og sanserne er åbne for indtryk. Detaljer, der forstørres, transformeres til abstraktion, sammensættes på nye måder. Altid i en sammenstilling, hvor det foruroligende, gådefulde er til stede.
Elisabeth Kiefer
Elisabeth Kiefers skulpturer er ofte spontant opståede væsner midt mellem virkelighed og fantasi – urdyr eller fabeldyr. Hun arbejder med flere forskellige lersorter, som behandles så de kommer til at minde om sten- eller bjergarter. Andre af hendes skulpturer er inspireret af sydamerikanske indianermotiver, hvor der også dukker ur-væsner frem.
Kilde: Kunstnerhuset
6780 Skærbæk