Emily Gernild: Never Too Good to Be True
21 jan - 5 mar 2022Emily Gernilds malerier har en snert af gamle dage over sig, der kobler sig til både stilleben-traditionen med fine opsatser af grøntsager og vinglas, og til blomstermaleriet. Men Gernild er en fornyer af traditionen, og gør de klassiske motiver levende og aktuelle med stor kunstnerisk virtuositet. Hun er født i 1985 og har studeret på […]
Emily Gernilds malerier har en snert af gamle dage over sig, der kobler sig til både stilleben-traditionen med fine opsatser af grøntsager og vinglas, og til blomstermaleriet. Men Gernild er en fornyer af traditionen, og gør de klassiske motiver levende og aktuelle med stor kunstnerisk virtuositet. Hun er født i 1985 og har studeret på […]
info
Emily Gernilds malerier har en snert af gamle dage over sig, der kobler sig til både stilleben-traditionen med fine opsatser af grøntsager og vinglas, og til blomstermaleriet. Men Gernild er en fornyer af traditionen, og gør de klassiske motiver levende og aktuelle med stor kunstnerisk virtuositet. Hun er født i 1985 og har studeret på både Det Fynske Kunstakademi og på akademiet i Düsseldorf.
Først og fremmest er alt i Gernilds malerier i bevægelse. Store, bløde strejf af farve blander sig med genkendelige motiver som vinglas, citroner og heste. Tre symboler der har mange referencer i både kristendommen og mytologien – og i kunsthistorien. Citronen for eksempel. I kristendommen betyder den troskab, men i Gernilds malerier er den ikke altid frisk og gul, men muterer og ændrer form og farve og bliver helt mørk. I kunsthistorien har den fint skrællede citron været en klassisk genstand i de hollandske stilleben-malerier, der blandt andet handler om altings snarlige forgængelighed. Livets skyggeside er også en del af Gernilds maleri, ofte med dunkelt fremmalede passager – eller helt sorte citroner.
Kilde: Galleri Bo Bjerggaard
1711 København V
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 13:00 - 18:00
Torsdag: 13:00 - 18:00
Fredag: 13:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket