Med sommerens særudstilling Et sekunds stilhed, der åbner på Glas – Museet for glaskunst fredag 21. marts, følger en klar opfordring: Stop op og giv dig god tid. I en verden præget af hastighed og konstante visuelle stimuli inviterer udstillingen publikum til at fordybe sig i, hvordan lys skifter karakter afhængigt af materialer og omgivelser – og det tager tid.
Et sekunds stilhed spænder vidt i sin undersøgelse af lysets potentiale og samspil med glas - fra laserlys og vibrerende spejle til flimrende smartglas-vinduer, fire meter brede malerier og en lysekrone inspireret af det omskiftelige vejr i Toyama, Japan. Emnet undersøges gennem både teknologi, maleri og skulptur. Udstillingen indeholder nye værker og installationer, skabt særligt til lejligheden, samt værker af pionérer fra studioglasbevægelsen, der har været med til at forme glaskunsten, som vi kender den i dag.
Blandt de medvirkende kunstnere er Christian Skjødt Hasselstrøm, hvis installation oversætter lyd til lys ved hjælp af laser og spejle. Encor Studio arbejder med smartglas direkte på museets vinduer, der skifter mellem opacitet og transparens og udfordrer vores oplevelse af rum og grænser. Maleren Anette Harboe Flensburg skaber illusioner af lysfyldte interiører, hvor refleksioner og dybde langsomt træder frem. Jessica Loughlin og Rui Sasaki arbejder begge med glassets evne til at fastholde og forvandle lys over tid – fra sandblæste overflader, der spreder dagslys, til selvlysende glas, der langsomt afgiver optaget energi i mørket.
Udstillingen er kurateret af museets direktør Mikkel Hammer Elming.
”Siden jeg kom til Glas for tre år siden, har jeg haft lyst til at lave en udstilling om forholdet mellem glas og lys. Glas og lys er uadskillelige. I mødet mellem det transparente materiale og lysets flygtige natur opstår optiske fænomener, illusioner og skiftende sanseoplevelser. Et sekunds stilhed udfolder, hvordan kunstnere bruger glas til at bearbejde, reflektere og forme lys. Glas bliver her et aktivt materiale, der ikke blot fanger lyset, men også ændrer dets karakter og intensitet,” siger Mikkel Hammer Elming.
Lyset i udstillingen er ikke blot et redskab til at se værkerne, men en central del af deres indhold. Flere værker ændrer sig afhængigt af beskuerens bevægelse eller lysets vekslen i rummet. Gennem spejlinger, brydninger og lysfølsomme materialer skabes en fornemmelse af, at rummet er i konstant forandring.
Glas og lys
Historisk har glas været forbundet med arkitekturens visioner om transparens og lys, fra gotiske katedraler til modernistiske glasfacader. Samtidig har det været brugt i kunstens verden til at skabe optiske effekter og stoflige eksperimenter. I Et sekunds stilhed træder glas frem som et både optisk og rumligt medie, hvor kunstnere arbejder i spændingsfeltet mellem videnskab og æstetik.
Historisk har glas været forbundet med arkitekturens visioner om transparens og lys, fra gotiske katedraler til modernistiske glasfacader. Samtidig har det været brugt i kunstens verden til at skabe optiske effekter og stoflige eksperimenter. I Et sekunds stilhed træder glas frem som et både optisk og rumligt medie, hvor kunstnere arbejder i spændingsfeltet mellem videnskab og æstetik.
Glassets særlige evne til at interagere med lys er ikke kun en kunstnerisk kvalitet, men også et naturvidenskabeligt fænomen. Glas kan bøje, sprede og absorbere lys – egenskaber, der udnyttes i alt fra teleskoper til holografi. På samme måde aktiverer flere af udstillingens værker naturvidenskabelige principper for at skabe foranderlige og sanselige oplevelser.
Kilde:
Glas - Museet for glaskunst
Glas - Museet for glaskunst