Extracting a View

18 nov - 11 dec 2022

Anbefalet under Det skal du se! uge 47. Gruppeudstillingen Extracting a View kredser om tilfældighedens væsen og potentiale skabt af kunstnerne Julie Hvass (DK), Lorin Brockhaus (DE/A), Olga Liva Bruun (DK), Gala Alica Ostan Ožbolt (SLO/A) og William Ray Hvilsom (DK). Det tilfældige møde mellem fem akademistuderende fra Wien, Odense og København danner grundlag for […]

William Ray Hvilsom: i guess it make sense, 2022. Fra udstillingen Extracting a View på M100. Pressefoto.

Anbefalet under Det skal du se! uge 47. Gruppeudstillingen Extracting a View kredser om tilfældighedens væsen og potentiale skabt af kunstnerne Julie Hvass (DK), Lorin Brockhaus (DE/A), Olga Liva Bruun (DK), Gala Alica Ostan Ožbolt (SLO/A) og William Ray Hvilsom (DK). Det tilfældige møde mellem fem akademistuderende fra Wien, Odense og København danner grundlag for […]

William Ray Hvilsom: i guess it make sense, 2022.

Anbefalet under Det skal du se! uge 47.

Gruppeudstillingen Extracting a View kredser om tilfældighedens væsen og potentiale skabt af kunstnerne Julie Hvass (DK), Lorin Brockhaus (DE/A), Olga Liva Bruun (DK), Gala Alica Ostan Ožbolt (SLO/A) og William Ray Hvilsom (DK). Det tilfældige møde mellem fem akademistuderende fra Wien, Odense og København danner grundlag for udstillingens tematik.

Som det tilfældige møde mellem mennesker, får nogle tilfælde særlig betydning og danner efterfølgende venskaber, historier og endda konfrontationer, mens utallige andre tilfældige øjeblikke henglemmes og udviskes.

Med stor variation i materialer og teknikker, spændende fra skulpturelle objekter i epoxy til det nyfortolkede freskomaleri, undersøges der på udstillingen de strukturelle og genkendelige omstændigheder, der ligger til grund for “det heldige møde”, der tilskrives vægt og fylde.

I udstillingen rettes blikket mod sammenfletningen af de individuelle kunstneres udtryksformer. Der peges på, hvordan held og tilfældigheder kan udforme sig som en iscenesættelse af de betingelser, der er givet på forhånd. Det tilfældige møde er altid underlagt mere og mindre synlige faktorer med ligheder og fællestræk, på samme måde som værker og virkeligheder kan have analogiske træk.

Om udstillingen siger kunstnerne: “Det er først når man bliver opmærksom på tilfældigheden, at det bliver en tilfældighed, frem for et af alle de øjeblikke som man glemmer igen. Hvilke skrøbeligheder eller styrker blotter man ved at fastholde tilfældigheden i intention, og lade møder udvikle sig til venskaber, overvejelser eller kunstværker?”

Værdimæssigt sidestilles det tilfældige oftest med det betydningsløse og ligegyldige, som noget værdiløst og uden mening. Dette til trods for, at de, som kan beregne sandsynligheden for “at noget tilfældigt kan eller vil ske”, eksempelvis sandsynligheds-matematikere i forsikringsbranchen, honoreres med værdifulde summer. At kunne fremsige sandsynligheden for tilfældighed, fungerer dermed som et værn mod værditab og trusler, og tildeler samtidig mennesker kontrol over det meningsløse faretruende tilfælde.

Historisk tilfaldt dette værn mod tilfældets uforudsigelighed i højere grad kirken og det religiøse regí. Men med videnskaben, Darwin og evolutionens tilfældige mutationer og med Nietzsche og den hensygnende Gud, har vi i stedet måttet begribe og forlade os på tilfældighedernes enorme potentiale og afgørende betydning for opfindelser og løsninger, kunst og livets udfoldelse.

Men spørgsmålet er, om tilfældighedernes tid er ved at ebbe ud i armene på algoritmernes øgede interferering og dominans i verden? Hvordan kan tilfældigheder egentlig opstå i en tid, hvor næsten alle handlinger og møder filtreres gennem sociale medier og søgemaskiners udspekulerede algoritmer? Hvordan kan vi mødes, opfinde og skabe nyt, uden at det er forudbestemt af vores tidligere ageren og handlen i en virtuel verden styret af økonomiske interesser?

 

Kilde: M100

 


Adresse
M100Søndergade 26, kld.
5000 Odense C

Åbningstider
Se website for åbningstider