Med inspiration fra kunstnere som Vincent van Gogh og Henri de Toulouse-Lautrec kombinerer Valdez’ stiliseringens kunst med en nutidig forkærlighed for visuelt slående, grafisk design og geometriske former – en stil, der giver mindelser til 1960’ernes Pop Art. Pop Art trak sin inspiration fra samtidens slagkraftige og stiliserede reklamedesign, og Joaquin Valdez’ er da også uddannet inden for reklame og public relations. Han bruger sine færdigheder i grafisk design, som han har med sig fra sin uddannelse, til at skabe kunst, der udnytter det grafiske til fulde. Formerne, der er byggeklodserne i hans stiliserede interiører er nøje komponeret, så de tilsammen udgør en harmonisk helhed på det todimensionelle lærred samtidig med, at de alluderer til et tredimensionelt rum. Gentagne mønstre skaber variation og leder øjet rundt i en visuel rytme, der er en perfekt kontrast til de simplificerede formers grafiske design. Men til forskel fra de digitale og trykte reklamer, vi er vant til at være omgivet af i den digitale tidsalder, er Joaquin Valdez’ grafiske former malet i hånden, og hver kvadratcentimeter er præget af tydelige penselstrøg – en taktil påmindelse om kunstnerens hånd og personlighed, en sjælfuld kontrast til det digitale, der insisterer på vigtigheden i menneskeligt tanke- og håndværk.
Fakta
Joaquin Valdez Macher (født i Lima, Peru) er uddannet i Reklame og Public Relations fra Universitetet i Navarra i Spanien. Efter en succesfuld karriere inden for marketing har han arbejdet som kunstner og udstillet på gallerier i USA, Australien, Storbritannien og Danmark, herunder Guy Hepner Gallery i New York, The Martin i Chicago, Eclectic Gallery i London, 19 Karen Gallery i Australien og Galleri Christoffer Egelund i Denmark.
Galleri Christoffer Egelund