Fernisering – Joaquin Valdez: The Moment

fredag 2 maj 2025 kl 16 - 19

Utallige gemte detaljer viser os deres personlighed og belønner den tålmodige beskuer, der tager sig tid til at lægge mærke til selv den mindste detalje og reflektere over, hvad de objekter, vi omgiver os med i det daglige, siger om os.

Joaquin Valdez, Good Old Times, 2025, Acrylics on canvas, 91 x 122 cm

Utallige gemte detaljer viser os deres personlighed og belønner den tålmodige beskuer, der tager sig tid til at lægge mærke til selv den mindste detalje og reflektere over, hvad de objekter, vi omgiver os med i det daglige, siger om os.


info

Fernisering – Joaquin Valdez: The Momentfredag 2 maj 2025 kl 16- 19
Gratis

Lyse og glade, luksuriøse og dekadente interiører møder beskueren i Joaquin Valdez’ kunst. Hans brug af opløftende lyserøde nuancer og kraftfulde, cyanblå toner skaber en fornemmelse af, at i disse lokaler er livet legende let, en bekymringsfri tilværelse, hvor solen altid skinner og swimmingpoolen altid klar og indbydende. Dette er interiører, der fortæller en historie; bøger afslører ejernes interesser, og souvenirs viser beskueren, hvor de har været henne på ferie.
Utallige gemte detaljer viser os deres personlighed og belønner den tålmodige beskuer, der tager sig tid til at lægge mærke til selv den mindste detalje og reflektere over, hvad de objekter, vi omgiver os med i det daglige, siger om os. Uanset, hvor længe, man betragter et maleri af Joaquin Valdez, opdager man altid nye detaljer og nuancer i de luksuriøse, farverige omgivelser.
Noget mere dystert synes dog at lure under den sprudlende overflade og ideen om det glade, ubekymrede liv. Med titler som “Storm’s Coming”, “Don’t Ask Me About My Business”, “Pre-Game”, “Table for one” og “Good Old Times” til værker, der ellers synes at være indbegrebet af en glad og ubekymret stemning, antyder Valdez, at der måske er noget mørkere på færde, end man ellers først antager. Hvad er det for en slags storm, der er på vej? Hvad er det, man ikke må spørge ind til? Hvorfor var tiderne egentlig bedre før? Hvorfor er der kun dækket op til én? Et slående aspekt ved Joaquin Valdez’ kunst er fraværet af mennesker. Disse smukke interiører er til for menneskers fornøjelse, men alligevel er der næsten ikke et eneste menneske til stede. Halvtomme glas og cigarer, der er blevet efterladt tændte i askebægrene synes at indikere, at der indtil for nyligt var mennesker i disse smukke omgivelser. Trofaste kæledyr sidder tålmodigt og venter på deres ejere. Hvor er de blevet af? Er der sket noget med dem, eller er de flygtet fra noget i sidste øjeblik? Når der er mennesker til stede i Valdez’ billeder, eksisterer de aldrig naturligt eller afslappet i deres omgivelser – de er næsten altid afbildet, som om de poserer til et gruppefoto, med smilende ansigter, der er frosset i tid på lærredets overflade. Indimellem eksisterer de også i form af et maleri i maleriet, visuelt til stede men ikke som levende mennesker, der indtager de indbydende rum.

Med inspiration fra kunstnere som Vincent van Gogh og Henri de Toulouse-Lautrec kombinerer Valdez’ stiliseringens kunst med en nutidig forkærlighed for visuelt slående, grafisk design og geometriske former – en stil, der giver mindelser til 1960’ernes Pop Art. Pop Art trak sin inspiration fra samtidens slagkraftige og stiliserede reklamedesign, og Joaquin Valdez’ er da også uddannet inden for reklame og public relations. Han bruger sine færdigheder i grafisk design, som han har med sig fra sin uddannelse, til at skabe kunst, der udnytter det grafiske til fulde. Formerne, der er byggeklodserne i hans stiliserede interiører er nøje komponeret, så de tilsammen udgør en harmonisk helhed på det todimensionelle lærred samtidig med, at de alluderer til et tredimensionelt rum. Gentagne mønstre skaber variation og leder øjet rundt i en visuel rytme, der er en perfekt kontrast til de simplificerede formers grafiske design. Men til forskel fra de digitale og trykte reklamer, vi er vant til at være omgivet af i den digitale tidsalder, er Joaquin Valdez’ grafiske former malet i hånden, og hver kvadratcentimeter er præget af tydelige penselstrøg – en taktil påmindelse om kunstnerens hånd og personlighed, en sjælfuld kontrast til det digitale, der insisterer på vigtigheden i menneskeligt tanke- og håndværk.

Fakta

Joaquin Valdez Macher (født i Lima, Peru) er uddannet i Reklame og Public Relations fra Universitetet i Navarra i Spanien. Efter en succesfuld karriere inden for marketing har han arbejdet som kunstner og udstillet på gallerier i USA, Australien, Storbritannien og Danmark, herunder Guy Hepner Gallery i New York, The Martin i Chicago, Eclectic Gallery i London, 19 Karen Gallery i Australien og Galleri Christoffer Egelund i Denmark.

Kilde:
Galleri Christoffer Egelund

Adresse
Galleri Christoffer EgelundBredgade 75
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 15:00 - 18:00
Torsdag: 15:00 - 18:00
Fredag: 15:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré