Festival of Endless Gratitude 2016

15 sep - 17 sep 2016

Festival of Endless Gratitude 2016 har i år med et open call inviteret en række kunstnere til at indtage den gamle togremisse KPH Volume på Vesterbro fra den 15. til den 17. september.

Anna Samsøe: The Third Dimension of Dysgenic Delirium, still

Festival of Endless Gratitude 2016 har i år med et open call inviteret en række kunstnere til at indtage den gamle togremisse KPH Volume på Vesterbro fra den 15. til den 17. september.


info

Festival of Endless Gratitude 201615 sep - 17 sep 2016

Film som tilstand og stedværen
Som noget nyt vil man i år kunne se et filmprogram med bidrag fra danske og internationale kunstnere, der vises i en lille biograf, som festivalen har bygget inde i den gamle togremise, hvor festivalen finder sted. Vekslende filmprogrammer vil være tilgængelige hver dag frem til kl. 22:30 og præsenterer en række film og videoværker, der på forskellig vis udforsker sted­, rum­ og virkelighedsopfattelser konkret som abstrakt, lyd som sensorisk sensibilitet og teknologien som mulighedsbetingelse for nye erfaringer.

Man vil blandt andet kunne opleve franske Benjamin Bardous kortfilm Do Computers Dream of Electronic Sheep?, udviklet delvist ud fra computerspillet Grand Theft Auto IV, som en virtuel byvandring i den fiktive Liberty City med inspirationer fra Walter Benjamin og Jean Baudrillard.

Stine Dejas værk Cyphoria er også en rejse ud i ikke-­fysiske rum, der gennem rejsebureauet Cyphoria tilbyder at tage dig med til ekstraordinære destinationer i cyberspace. Hvordan oplever vores ”avatar” disse rejser, og er denne oplevelse mindre autentisk, end den vi oplever med vores fysiske krop?

Den canadiske billedkunstner Sabrina Ratté skaber ligeledes virtuelle miljøer, men genereret gennem analoge teknikker. Elektricitet som materiale bliver i værket Habitat transformeret og tilpasset digitalt for derigennem at opstå på ny som luminøse og vibrerende arkitekturer, der eksisterer mellem abstraktion og figuration, utopi og dystopi, arkitektur og landskab.

Anna Samsøe: The Third Dimension of Dysgenic Delirium, still
Anna Samsøe: The Third Dimension of Dysgenic Delirium, still

Oplevelsen af lyd er i fokus i danske Anna Samsøes The Third Dimension of Dysgenic Delirium, hvor erkendelsen af lyd, når den bliver forstærket, vil blive frataget dele af sin helhed, hvor visse dele vil blive hørt og andre undertrykt. Dette munder ud i en undersøgelse af, hvordan nutidens lydkilder placerer og opfører sig i verden.

Installationer i festivalens rum
Der vil være fire installationsværker placeret i festivalens rum. Ene Bissenbakkers I’m Not Going to the Festival tematiserer en voyeuristisk afstand til begivenheden FoEG, hvor man gennem et hul i en papkasse har mulighed for, via et live stream, at følge en festival­deltager, der på grund af social angst ikke kan overkomme at møde op på festivalen. Et andet værk er græske George Koutsouris, der med akustiske musikinstrumenter og bordtennisbolde i skulpturel forening i værket You can’t avoid your destiny.

Der vil også være mulighed for at læse i diverse zines, da CPH Zine Fest, som er en DIY-­festival for zines og ”small­press”, i år bringer deres arkiv til FoEG. Der vil være mulighed for at læse i arkivet samt efterlade egne zines.

FoEG 2016 præsenterer installationer og film af Anna Samsøe & Andreas Stouby Johansen (DK), Eva La Cour (DK), Amy Granat (US), Line Finderup Jensen (DK), Benjamin Bardou (FRA), Brian Kure (DK), Casey Reas (US), Eden Mitsenmacher (US), Jesse McLean (US), Louise Sejersen (DK), Lukas Marxt (AT), Sabrina Ratté (CA), Stine Deja (DK), Ene Bissenbakker (DK), George Koutsouris (GR), Anna Hitkl (DK) og boredomresearch (US).

Kilde: Festival of Endless Gratitude