Finn Naur Petersen: DET JAPANSKE KIM

25 jun - 19 okt 2025

I DET JAPANSKE KIM har Naur lavet en personlig fortolkning af forskellige blomstermotiver ved hjælp af de tre grafiske hovedkategorier: højtryk, dybtryk og plantryk.

Foto: Finn Naur Petersen. Rose Jealousy

I DET JAPANSKE KIM har Naur lavet en personlig fortolkning af forskellige blomstermotiver ved hjælp af de tre grafiske hovedkategorier: højtryk, dybtryk og plantryk.

Onsdag den 25. juni kl. 17.00 åbner Kastrupgårdsamlingen – Museum for Moderne Grafisk Kunst udstillingen DET JAPANSKE KIM. Værkserien er skabt af billedkunstner og lektor ved Grafisk Skole på Det Kongelige Danske Kunstakademi, Finn Naur Petersen (f. 1954). Serien er resultatet af et forskningsprojekt, der undersøger opfattelsen af begrebet vækst i andre kulturer.
Helt specifikt har Naur kredset om floraens betydning og repræsentation i en billedkunstnerisk gengivelse. Naur har altid haft blikket rettet mod orienten - særligt den japanske grafiske kunst og de japanske kunstneres arbejde med det grafiske medie har haft betydning for projektet. Det japanske træsnit og kunstnernes arbejde med floraen som motiv har i særdeleshed været en inspiration for Naur. Om sit arbejde med træsnittet siger han: ’Træsnittet har altid været et vigtigt trykkemedie for mig. Jeg holder af teknikkens enkelthed og det direkte og loyale træ. Jeg har arbejdet med træsnittet i flere retninger, og det er med træsnittet, at jeg har fået en stor kærlighed til floraen som motiv’.
I DET JAPANSKE KIM har Naur lavet en personlig fortolkning af forskellige blomstermotiver ved hjælp af de tre grafiske hovedkategorier: højtryk, dybtryk og plantryk. Serien består af i alt 18 værker, der skal opleves parvis, hvor forskellige grafiske teknikker mødes. 9 af værkerne er fremstillet med den grafiske teknik fotogravure, og 9 værker er frembragt ved hjælp af både litografi og træsnit. Fotogravureværkerne er figurative og tager afsæt i et fotografi, som Naur har taget af specifikke blomster. I arbejdet med at forvandle fotografiet til grafik er motivet blevet transformeret. Selve trykprocessen og de mange forskellige valg, der ligger heri, har udvisket fotografiet, så blomsterne som et grafisk dybtryks-værk fremstår både fremmede og velkendte. Kunstneren har i transformationen fremkaldt en poesi og ømhed i forhold til de specifikke blomsters rigdom og særegne former og farver.
Modsat er værkerne de danner par med - de runde træsnit og litografier - mere et billede på den følelsesmæssige tilstand, naturen kan bringe sindet i. Her ses tydelige aftryk af håndens arbejde – skærearbejdet i træsnittet, håndtegningen på stenen og valsens arbejde med at blande farverne.
Kilde:
Kastrupgårdsamlingen

Adresse
KastrupgårdsamlingenKastrupvej 399
2770 Kastrup

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 20:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja

Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja