Ordrupgaard præsenterer den unge fremadstormende britiske kunstner, Flora Yukhnovich (f. 1990), i den første museumsudstilling uden for Storbritannien. Yukhnovich er blevet udråbt som en af maleriets nye store mestre, der vil indtage en central plads i kunsthistorien. I et sanseligt billedsprog, der placerer sig et sted mellem figuration og abstraktion, indarbejder Yukhnovich historiske stilarter – herunder især rokokoen. Samtidig overskrider hun de gængse genrekonventioner ved at lade finkulturen smelte sammen med populærkulturen.
I udstillingen inviterer Yukhnovich sit publikum med ud i skoven i et fortryllet grænseland, som det kendes fra fantasiens og eventyrenes verden. Her ophæves grænsen mellem det bevidste og det ubevidste i mødet med såvel gudinden Venus som rapperdronningen Nicki Minaj. Udstillingen guider publikum igennem en skov af referencer med kvindekroppen som det gennemgående ledemotiv.
Værkerne tager udgangspunkt i en af rokokoens yndede genrer, nemlig fête galante, hvor flirtende adelsfolk mødes i skovens lysning i værker af det 18. århundredes store franske mestre som Watteau, Fragonard og Boucher. Genren blev senere i den anden halvdel af det 19. århundrede genoptaget og fortolket på ny af impressionister som Renoir og Morisot, hvis værker er fornemt repræsenteret i Ordrupgaards samling.
Udstillingen Into the Woods bliver skabt i tæt samarbejde med kunstneren selv, der laver en række nye værker specifikt til anledningen.
Into the Woods vises sideløbende med Ai Weiweis Water Lilies #1, og begge udstillinger markerer 150-års jubilæet for impressionismens ’fødsel’ med en nutidig kunstners blik på den epokegørende bevægelse.
Kilde:
Ordrupgaard
Ordrupgaard