I 100-året for verdensudstillingen i Paris i 1925 – der gik under navnet Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes – præsenterer Vejen Kunstmuseum i tre etager en omfattende mønstring af aspekter af den strømlinede, dekorative stil, der så sent som i 1960’erne fik navnet ART DECO afledt af udstillingens franske navn.
1925-udstillingen blev en fredelig kappestrid mellem primært europæiske lande om at fremvise det ypperste inden for særligt anvendt kunst/design. Flere af de danske bidrag, såsom Kai Nielsens, Jean René Gauguins og Jais Nielsens keramik samt Mana og Ebbe Sadolins batikudsmykninger, blev præmieret med Grand Prix og anses i dag for at være hovedværker i dansk kunst- og designhistorie. Et af de siden længstlevende ikoner fra 1925-udstillingen har været PH-lamperne, der i Paris vistes i deres tidlige variationer.
Art deco’en kom særligt til at sætte sit præg på tidens nye storbyliv – i udformning af teatre, biografer, hoteller og andre forlystelsesetablissementer. Stilen prægede arkitekturen og hele interiører, der dog for størstedelens vedkommende efter relativ kort tid blev renoverede efter andre tiders smagsidealer. Dermed gled mange af art deco’ens markante værker ud af bevidstheden og blev siden kun sparsomt skrevet ind i den danske kunsthistorie.
2025-udstillingen på Vejen Kunstmuseum afspejler den ånd, som kom til at præge mellemkrigstidens danske design og anvendt kunst i en forening af ældre stilarters klassiske stiltræk med dekorative elementer og funktionalismens fokus på rene linjer. På udstillingen vises bl.a. for længst nedtagne skulpturelle lamper med gulddrenge modelleret af Olaf Stæhr-Nielsen til Magasin du Nord, en pavillon samtænkt i 1921 med vægdekorationer af Axel Salto og møbler af Poul Henningsen/PH og dele af det interiør, som Bent Helweg-Møller og Jais Nielsen skabte til den i 1990’erne nedrevne Heerings Likørpavillon i Tivoli.
Vejen Kunstmuseum og Øregaard Museum er gået sammen om at markere 100-året med en vandreudstilling, som sætter fokus på dansk art deco og den danske repræsentation på Pariserudstillingen samt det franske art deco-begreb i en dansk kontekst. Hvor dansk skønvirke og funktionalisme – de to stilarter, der prægede dansk kunst i begyndelsen og midten af 1900-tallet – begge er godt beskrevet i historiebøgerne med fx sølvsmed Georg Jensen som repræsentant for skønvirke og arkitekt Arne Jacobsen for funktionalismen, er art deco underbelyst som en selvstændig stil i overgangen mellem de to andre. Art deco er traditionelt blevet affejet som en overgangsstil, og med denne misforståelse har stilen heller ikke fået en dansk betegnelse.
I udstillingen og den kommende antologi ”DANSK ART DECO – den dekorative modernisme” genbesøger Vejen Kunstmuseum Verdensudstillingen 1925 og går bag kulisserne: Hvad blev vist under det danske flag, hvad var ikke med og hvorfor? På udstillingen møder vi danske art deco i hele det kunstneriske spektrum – fra maleri, skulptur og arkitektur til keramik, sølv og glas. Der er værker af Aage Rafn, Poul Henningsen, Axel Salto, Jais Nielsen, Kay Fisker, Ebbe og Mana Sadolin, Arne og Jacob E. Bang, Einar Utzon-Frank og Johannes C. Bjerg.
Udstillingen kan ses på Vejen Kunstmuseum fra den 14. juni 2025 til den 1. februar 2026, hvorefter den rejser videre til Øregaard Museum, Hellerup.
Kilde:
Vejen Kunstmuseum
Vejen Kunstmuseum