Gruppeudstilling: What’s behind
3 dec 2022 - 8 jan 2023Med udstillingen “What’s behind” ønsker de tre kunstnere at tage fat på spørgsmålet om det ukendte, eller som Immanuel Kant kalder det: den noumenale side af tingene. Den side af virkeligheden, som vi ikke kender, ikke kan observere eller forstå. Udstillingen refererer til ting ud over det blot opfattelige og velkendte, det vi (u)bevidst søger […]
Med udstillingen “What’s behind” ønsker de tre kunstnere at tage fat på spørgsmålet om det ukendte, eller som Immanuel Kant kalder det: den noumenale side af tingene. Den side af virkeligheden, som vi ikke kender, ikke kan observere eller forstå. Udstillingen refererer til ting ud over det blot opfattelige og velkendte, det vi (u)bevidst søger […]
info
Med udstillingen “What’s behind” ønsker de tre kunstnere at tage fat på spørgsmålet om det ukendte, eller som Immanuel Kant kalder det: den noumenale side af tingene. Den side af virkeligheden, som vi ikke kender, ikke kan observere eller forstå. Udstillingen refererer til ting ud over det blot opfattelige og velkendte, det vi (u)bevidst søger at forbinde os til eller kommunikere med på usædvanlige, ret instinktive måder.
På den anden side kan det som ligger bagved også referere til ting, vi skubber væk og hellere vil undvære og undgår at blive konfronteret med. Udstillingen undersøger dette forhold mellem det, vi ser og
forstår, og det, vi ved og ikke ved.
De tre kunstnere refererer til det uforståelige og mystiske på deres egen personlige måde. Deres værker er inspireret af ideer relateret til erindringer, science fiction, transformation, naturlig frihed versus kultivering og spirituelle teorier og praksisser.
Samuel Vandervekens kunstneriske udvikling har ledt til forskning i begrebet “tomhed” som defineret i buddhistisk (Mahayana) filosofi. Helt bogstaveligt stiller dette udtryk spørgsmålstegn ved, hvad der ligger bag vores konstruerede virkelighed. I fremstillingen af nye værker har kunstneren brugt fundne billeder, med henvisning til begrebet “tomhed”, som udgangspunkt for at skabe objektlignende malerier. For kunstneren refererer “tomhed” til en tilstand af fuldstændig uskyld; et sted, hvor der endnu ikke er nogen viden eller idé om den verden, der omgiver os. Et sted uden mening, hvor sanserne er renset for enhver konstruktion, begreb eller ego. Hvor alt er som det skal være, uden komplikationer eller bekymringer. En helt naturlig og fri tilstand.
Peter Rune Christiansen præsenterer et værk, der tager udgangspunkt i konceptet ready made. Brugen af et nodestativ; et objekt, der er transformeret, er en reference til sci-fi tv-serien “Transformers” fra 80’erne. Nodestativet er så at sige en transformerrobot i forklædning, en bedrager. Kan vi stole på et objekt, der opfører sig anderledes, end vi er vant til? Hvordan tolker man denne mærkelige og varierende adfærd? Derudover præsenteres en række abstrakte malerier, der vender tilbage til temaet globale ressourcer og mere specifikt til det allestedsnærværende dyrkede landskab. Nogle malerier er lavet med en blanding bestående af kridt, jord, pigment bestående af kornstriber og hårdkantede malingslinjer. Billederne refererer ligeligt til kontrollerede og dyrkede landskaber med karakter af sci-fi.
Mikkel Olaf Eskildsen bruger fundne genstande i familiens gemmer til at genskabe et mindestykke, en bladlignende form, der ser ud til at vokse ud af en lidt mærkelig kort gardinstang. Prydbladet er lavet af metal og de samme ler kugler, som hans bedstefar legede med som barn for over 100 år siden. Han præsenterer også en skulptur, et jernstativ med glaskugler i forskellige størrelser og farver. De både æstetiske og gådefulde sfærer fungerer som katalysator for en tegning, der forbinder sig til glaskuglernes farver og nuancer, og samtidig leder til andre af hans farverige motiver i udstillingen.
Kilde: SAK Kunstbygning
5700 Svendborg
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 11:00 - 16:00
Torsdag: 11:00 - 16:00
Fredag: 11:00 - 16:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: 11:00 - 16:00
Børn u. 16 fri entré
Kunstbibliotek: Fri entré.
Fernisering/åbningsdage: Fri entré.