Hjemme hos Hammershøi

4 mar - 7 aug 2016

Hele verden kender og elsker hans stille, grå stuer på Christianshavn, hvor tiden står stille, og lyset strømmer ind ad de småsprossede vinduer. Nu markerer Ordrupgaard 100-året for Hammershøis død med en udstilling, der hylder hans storhedstid. Årene i Strandgade 30, hvor nogle af hans bedste værker blev til, og hvor essensen af Hammershøi fandt vej frem til lærredet.

Charlottenlund
Vilhelm Hammershøi: Interiør, ung kvinde set fra ryggen, 1904, Randers Kunstmuseum

Hele verden kender og elsker hans stille, grå stuer på Christianshavn, hvor tiden står stille, og lyset strømmer ind ad de småsprossede vinduer. Nu markerer Ordrupgaard 100-året for Hammershøis død med en udstilling, der hylder hans storhedstid. Årene i Strandgade 30, hvor nogle af hans bedste værker blev til, og hvor essensen af Hammershøi fandt vej frem til lærredet.


info

Hjemme hos Hammershøi4 mar - 7 aug 2016

Siger man Hammershøi, må man også sige Strandgade 30. Lejligheden på Christianshavn, hvor kunstneren boede med sin hustru fra 1898 til 1909, og hvor han udviklede sig til den mesterlige interiørmaler, vi kender i dag.

Maleren der levede i sit motiv
Her på Christianshavn indrettede Vilhelm Hammershøi sig med gråhvide vægge, lyst træværk og få udsøgte møbler i stille protest mod tidens overfyldte klunkestil. Her levede han, og her malede han. Han havde intet atelier, men arbejdede i hjemmet, hvor lejlighedens lys, linjer og interiør fungerede som inspirationskilde. Ja næsten som besættelse. Igen og igen skildrede han vinduerne og de hvide døre, ligesom stole, borde og den rygvendte hustru Ida optræder som motiv. Konstant flytter han rundt på møblementet for at skabe variation i stuerne og finde balance mellem flader og rum.

Vilhelm Hammershøi: Interiør, ung kvinde set fra ryggen, 1904, Randers Kunstmuseum
Vilhelm Hammershøi: Interiør, ung kvinde set fra ryggen, 1904, Randers Kunstmuseum

Det uhjemlige hjem
Selvom Hammershøi malede sit hjem, handler hans malerier, stik mod tidens trend, ikke om hjemlighed eller livet i hjemmet. Vi bliver ikke inviteret ind i kunstnerens hverdag. Tværtimod, de forfinede gråtoner fremmaner gådefulde rum, hvor ensomheden og tomheden hersker. Tiden står stille, og en anden, næsten uvirkelig verden, åbner sig for os. Noget eksistentielt er på spil, mens de forenklede, geometriske strukturer peger frem mod modernismen.

Første udstilling om Strandgade 30
Det er første gang, en udstilling fokuserer på Strandgade 30 og fordyber sig i dette steds betydning for værkerne, selvom det uden tvivl er med disse interiørmalerier, Hammershøi har markeret sig som en af de største kunstnere i Danmark. Han malede både i tidligere og senere boliger, men det var her i Strandgade 30, hans bedste værker blev til, og her, han fandt ind til essensen af sin æstetik. Efter hans død i 1916, gik Hammershøi halvvejs i glemmebogen, men har de seneste år fået et voldsomt comeback, bl.a. takket være Ordrupgaards store udstillinger i udlandet i årenes løb, fx i Paris og på Guggenheim Museum i New York. Hans stille, grå stuer, hvor lyset strømmer ind ad de småsprossede vinduer er mere populære end nogensinde før både i Danmark og internationalt.

Sjældent sete Hammershøi-værker
Med Hjemme hos Hammershøi markerer Ordrupgaard 100-året for kunstnerens død. Flere af værkerne er blevet kaldt til Danmark fra udlandet og har ikke været udstillet i mange år. Et enkelt er ikke blevet vist siden 1971. Udstillingen føjer sig til museets række af udstillinger om store nordiske og franske kunstnere fra tiden omkring forrige århundredeskifte, som Van Gogh, Gauguin, Bernard. Dramaet i Arles og Matisse og eskimoerne.

Kilde: Ordrupgaard


Adresse
OrdrupgaardVilvordevej 110
2920 Charlottenlund

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 17:00
Onsdag: 11:00 - 19:00
Torsdag: 11:00 - 17:00
Fredag: 11:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Entré
Voksen
kr. 130
Studerende/unge under 26
kr. 95 (gratis hver onsdag 16:00-19:00)
Børn under 18 år
Grupper (+10 personer)
Gratis
kr 110