Hjemme hos Jylland
14 jun - 26 jul 2020Marianne Hesselbjerg: Sorg, 2020. Der står en kiste i stuen. Vi kunne være i hvilket som helst år siden 1895. En DVD med Dreyers film over Kaj Munks skuespil Ordet, Kaj Munks bog med skuespillet og Jan Wahls’ bog Carl Theodore Dreyer and Ordet viser, at vi må nærme os nutiden. Bøgerne og DVDen ligger […]
Marianne Hesselbjerg: Sorg, 2020. Der står en kiste i stuen. Vi kunne være i hvilket som helst år siden 1895. En DVD med Dreyers film over Kaj Munks skuespil Ordet, Kaj Munks bog med skuespillet og Jan Wahls’ bog Carl Theodore Dreyer and Ordet viser, at vi må nærme os nutiden. Bøgerne og DVDen ligger […]
Marianne Hesselbjerg: Sorg, 2020.
Der står en kiste i stuen. Vi kunne være i hvilket som helst år siden 1895. En DVD med Dreyers film over Kaj Munks skuespil Ordet, Kaj Munks bog med skuespillet og Jan Wahls’ bog Carl Theodore Dreyer and Ordet viser, at vi må nærme os nutiden. Bøgerne og DVDen ligger på bordet, hvor de insinuerer, at dødsfaldet tager hårdt på husets beboere. Ingen sorg overgår den Johannes oplever over Ingers død i Ordet.
Erland Knudsen Madsen: En skulpturgruppe i bemalet træ/finer. 1990-2020
Et hjem samles gennem årene, denne del er kommet til på 30 år – det startede med ØJEBLIKKE, 1990, et fjernsyn som viser Hansted Reservatet. – så er der LOUIS`S SENG, 2018, -jeg stjal farverne og malemåden fra Jens Søndergaard – og den sidste del, gulvtæppet, der hedder GRAN, er fra corona-tiden 2020.
Henrik Menné: Tapetmaskine, 2020. Træ, sæbe, grundtapetpapir og elektronik. Ved hjælp af sæbebobler maler Tapetmaskinen et tapet blåt i forskellig intensitet. Maskinen styres af en bevægelsessensor og en lydsensor, så alt efter hvor meget der tales, blæses der bobler ud med blå farve, som springer på papiret og afsætter mærker.
Sonja Lillebæk: H(j)emlig I og IIII, 2018/20.
To malerirelieffer i er opsat på et tapetprint hvor nogle af maleriernes elementer er gentaget. Reliefferne malede elementer er ikke relaterede, men da de indgår i samme billede opstår det en fortælling, som kan give mening for nogle, og for andre, -forblive hemmelige. Nogle af de malede elementer er fra mit barndomshjem, andre er fundet i min have, som jeg har haft i 20 år.
Jette Gejl: My Cheerfull Kitchen is Beige, 2020.
Med afsæt i Jette Gejl’s samling af beige historiske ready-mades som er forbundne til køkkenet, bl.a. samlingen af beige Rosti fra 1952 (Rosti er stadig kendt for Margrethe Skålen), har hun designet sit eget køkken. Køkkenet er en abstrakt beige platform, hvor de beige ready-mades reaktiverer deres oprindelige form og funktion. Platforrmen henter inspiration i køkkener som fusionerer 70’ernes idealistiske utopia om ligestilling, ligeløn, ligeværd, ligeret o.a. udmønstret i hjemmelavede collage interiør, med samtidens stilrene og custom-made socialprætentiøse køkkener. Den abstrakte beige platform lægger op til performance og sociale interventioner, som pga. Corona må vente til en anden lejlighed.
Kilde: Kunstnersammenslutningen JYLLAND
5700 Svendborg
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 11:00 - 16:00
Torsdag: 11:00 - 16:00
Fredag: 11:00 - 16:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: 11:00 - 16:00
Børn u. 16 fri entré
Kunstbibliotek: Fri entré.
Fernisering/åbningsdage: Fri entré.