Inge Ellegaard: Blomster, striber og tern

3 jun - 8 jul 2023

Pressemeddelelse: Blomster, striber og tern – det er blot nogle af de mange former, mønstre og motiver, der går igen i Inge Ellegaards malerier. Hvordan de går igen, varieres og kombineres, kan man nu opleve i en ny udstilling hos Galleri Lene Bilgrav. Der er fernisering lørdag den 3. juni kl. 13 – 15. Alle […]

Inge Ellegaard: Tre roser på ternet bund, 1999. Akryl på lærred, 90 x 90 cm. Fotograf: Jacob Friis-Holm Nielsen.

Pressemeddelelse: Blomster, striber og tern – det er blot nogle af de mange former, mønstre og motiver, der går igen i Inge Ellegaards malerier. Hvordan de går igen, varieres og kombineres, kan man nu opleve i en ny udstilling hos Galleri Lene Bilgrav. Der er fernisering lørdag den 3. juni kl. 13 – 15. Alle […]


info

Inge Ellegaard: Blomster, striber og tern3 jun - 8 jul 2023

Inge Ellegaard: Tre roser på ternet bund, 1999. Akryl på lærred, 90 x 90 cm. Fotograf: Jacob Friis-Holm Nielsen.
Pressemeddelelse:

Blomster, striber og tern – det er blot nogle af de mange former, mønstre og motiver, der går igen i Inge Ellegaards malerier. Hvordan de går igen, varieres og kombineres, kan man nu opleve i en ny udstilling hos Galleri Lene Bilgrav. Der er fernisering lørdag den 3. juni kl. 13 – 15. Alle er velkomne.

En af De Unge Vilde

Inge Ellegaard blev kendt som en af De Unge Vilde, der brød igennem på den danske kunstscene i begyndelsen af 1980’erne. Mange forbinder hende derfor med datidens generationsoprør og med figurative malerier med voldsomme farver, løbende maling og en ofte ironisk omgang med kunsthistoriens store temaer. Inge Ellegaard var imidlertid meget andet end 80’er-kunstner, og hun var frem til sin død i 2010 en ekstremt produktiv kunstner.

Blomster, striber og tern

Blandt Inge Ellegaards senere værker er blomstermalerierne de mest kendte, især serierne med amaryllis og roser. Et af hendes værker – maleriet To roser – udkom på frimærker i 2010. Blomsterne hos Inge Ellegaard adskiller sig dog temmelig meget fra tidligere perioders blomstermalerier: Inge Ellegaard malede blomsterhoveder i alle stadier, og hun brugte dem både som hovedmotiver og som en slags løsrevne former, der svævede rundt på billedfladen blandt andre motiver, former og symboler. Tilsvarende er Inge Ellegaards striber og tern ikke kun baggrundsmønstre, men kan også sagtens udgøre et helt motiv i sig selv – eller mase sig frem i billedfladen på bekostning af værkets andre bestanddele.

En mangfoldig værkproduktion med gentagne temaer

Udstillingen hos Galleri Lene Bilgrav viser Inge Ellegaard som en flertydig kunstner, der på sin helt egen måde dyrkede både det minimalistiske og det maksimalistiske: Det minimalistiske i form af omfattende serier, hvor det samme tema gentages med minutiøs præcision. Og det maksimalistiske i form af voldsomme ophobninger, hvor vidt forskellige motiver bringes sammen, og serier krydser andre serier. Inge Ellegaard arbejdede ofte med sine serier gennem flere år og genoptog gerne temaer, hun ellers havde afsluttet. Med Blomster, striber og tern får man indblik i en mangefacetteret kunstner med en både kompleks og konsekvent værkproduktion.

Om Inge Ellegaard

Inge Ellegaard (1953-2010) var uddannet på Skolen for Brugskunst og ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og medlem af kunstnersammenslutningen Decembristerne. Hun modtog Eckersberg Medaillen i 2009. Hun er repræsenteret i en række danske museums- og privatsamlinger; bl.a. KUNSTEN, Statens Museum for Kunst, ARoS, Sorø Kunstmuseum og Horsens Kunstmuseum. Derudover står hun bag udsmykningen Tankeværksted – tankens flugt og selvstændighed i INCUBA Science Park på Katrinebjerg.

Introduktion til Inge Ellegaard: Torsdag den 15. juni kl. 17 ved Kamma Overgaard Hansen, kunsthistoriker og ph.d.


Adresse
Galleri Lene BilgravGalleri Lene Bilgrav
Vestergade 56
8000 Aarhus C

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Fri entré