Jette Bækgaard: til-stede-i-nuet
13 apr - 27 maj 2018Begrebet ‘nærhed’ bruger maleren og grafikeren Jette Bækgaard, når temaerne og oplevelserne dukker op tæt på hjemmet og hjemegnen ved Silkeborg. I disse værker bekræfter kunstneren, at der i princippet ikke er nogen forskel på, hvor i verden man lader sig motivisk inspirere.
Begrebet ‘nærhed’ bruger maleren og grafikeren Jette Bækgaard, når temaerne og oplevelserne dukker op tæt på hjemmet og hjemegnen ved Silkeborg. I disse værker bekræfter kunstneren, at der i princippet ikke er nogen forskel på, hvor i verden man lader sig motivisk inspirere.
info
Begrebet ‘nærhed’ bruger maleren og grafikeren Jette Bækgaard, når temaerne og oplevelserne dukker op tæt på hjemmet og hjemegnen ved Silkeborg. I disse værker bekræfter kunstneren, at der i princippet ikke er nogen forskel på, hvor i verden man lader sig motivisk inspirere.
Ikke desto mindre vil man blandt andet på den aktulle udstilling, til-stede-i-nuet opleve en kunstner, som absolut ikke er fastlåst i sine motivvalg. Her udgør Frankrig – og som tematisk oprindelse, Marais, der er et område i Paris, et væsenligt udgangspunkt. I denne verden er det magtpåliggende for Jette Bækgaard at tilføje handlinger og liv på de karakteristiske malerflader, som i deres oprindelse blot er imprægneret med benlim. Herved suger grunden farvepigmenterne på en særegen måde, hvilket igen afstedkommer en ganske kendetegnende materialitet.
Ekspressionist
Når man tager en nærmere iagttagelse på Jette Bækgaards værker, oplever man en stringent linje i udtrykket. Her arbejder hun såvel med som imod sine egne grundtanker i forhold til, hvad et maleri kan indeholde, og ikke mindst, hvordan det kan udføres. Denne grundfilosofi deler hun med en masse ekspressionistiske kunstnere, og hun betegner da også sig selv som netop ekspressionist, hvilket vil sige, at malersproget primært er forankret i farver og samtidig udtrykker stærk subjektivitet.
Et forhold, som gør sig gældende i Jette Bækgaards maleri, og som besegler den ekspressionistiske åre er brugen af farvens flade. Lys og skygge kolliderer, hvor farverne mødes, og som sådan har hun en del til fælles med de klassiske moderister fra det sydlige Frankrig. Lyset i Provence optræder således ikke helt tilfældigt i hendes værker. Hun har befundet dig og arbejdet der i talrige omgange.
Kilde: Vestjyllands Kunstpavillon
6920 Videbæk
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 17:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 13:00 - 17:00
Søndag: 13:00 - 17:00
Voksne: 70 kr.
Børn og unge under 18 år: gratis
Grupper – min. 10 personer: 60 kr. pr. person
Rundvisning 300 kr. / max. 25 personer pr. hold.