John Jacobsmeyer: Locus Colossus
18 jan - 15 feb 2020Locus Colossus er John Jacobsmeyers tredje solo i Gallery Poulsen og endnu engang viser han, ud over sin mesterlige tekniske formåen, også sin forståelse for at inkorporere utallige elementer fra kunsthistorie, litteratur, film og tegneserier i sine værker og derigennem sætte nutiden i perspektiv. Udstillingen viser en række fantastiske værker, alle fra 2019 og 2020, […]
Locus Colossus er John Jacobsmeyers tredje solo i Gallery Poulsen og endnu engang viser han, ud over sin mesterlige tekniske formåen, også sin forståelse for at inkorporere utallige elementer fra kunsthistorie, litteratur, film og tegneserier i sine værker og derigennem sætte nutiden i perspektiv. Udstillingen viser en række fantastiske værker, alle fra 2019 og 2020, […]
Locus Colossus er John Jacobsmeyers tredje solo i Gallery Poulsen og endnu engang viser han, ud over sin mesterlige tekniske formåen, også sin forståelse for at inkorporere utallige elementer fra kunsthistorie, litteratur, film og tegneserier i sine værker og derigennem sætte nutiden i perspektiv. Udstillingen viser en række fantastiske værker, alle fra 2019 og 2020, som han har arbejdet på i flere år. Alle værkerne mediterer på forskellig vis over forestillinger om det sublime gennem indflydelse fra det romantiske maleri, gotisk fiktion og gysertegneserier. John Jacobsmeyer er ligesom en romantisk maler draget af sublim skønhed, men i modsætning til de romantiske malere tror han ikke på den. Gennem sine værker bryder han den fortælling og gør materialerne overflødige og skaber derved nærmere det anti-sublime.
John Jacobsmeyer er opvokset i et amerikansk forstadsmiljø, hvor der i forbindelse med konstruktion af bl.a. motorveje og udstykninger, kun var små oaser af skovstykker, hvor han sammen med andre børn kunne bygge klubhuse af skrotfinér og opfinde farlige lege, der involverede træklatring og fyrværkeri. Disse små stykker uberørt natur opfyldte på ingen måde ideen om den transcendentale forbindelse med naturen, som man finder i Caspar David Friedrichs malerier eller i den metafysiske terror, der beskrives i Edgar Allan Poes digte. Jacobsmeyers oplevelse var anderledes væsentlig, da den lærte ham at se noget magtfuldt i banaliteten i de små stykker forsømt natur, i en lysning eller i det han kalder den uærlige geometri, skabt af menneskelig påvirkning. Inspiration fra både H. P. Lovecrafts fiktion og Max Klingers malerier tjente til at vise, hvordan hverdagsabsurditeter som disse bliver til allegorier. Det følger, at vores opfattelse af naturen er kulturelt konstrueret, hvilket især gælder for John Jacobsmeyers nuværende omgivelser. Efter at have flyttet til Hudson River Valley fra Brooklyn for flere år siden, er han igen omgivet af en skov. Mellem Sawmill River Parkway og New York Thruway blandt de kæmpe træer, der er indhyllet i vinstokke, genkender han det landskab, han kom fra. Der er en storhed her, en magt, som folk ikke ser ud til at bemærke.
John Jacobsmeyers malerier viser til tydelighed, at han er en formidabel landskabsmaler, men det er især i de ofte dunkle elementer, han indsætter i uventede omgivelser, at hans kendetegn og dybde ligger. Maleriet Colossus viser på eksemplarisk vis, hvordan han har placeret kæmpekvinden i disse omgivelser og er igen et eksempel på, hvordan han genfortolker kunsthistorien og oplevelser fra sin egen barndom og derved skaber en parallelvirkelighed.
Kilde: Gallery Poulsen
1699 København V
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 10:00 - 17:30
Torsdag: 10:00 - 17:30
Fredag: 10:00 - 17:30
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket