Jonas Kasper Jensen
10 feb - 5 mar 2022Det er med stor glæde, at Martin Asbæk Gallery, som det første galleri i Danmark, kan præsentere en udstilling, der sætter fokus på en af de mest aktuelle og banebrydende tendenser indenfor samtidskunst: NFT (‘Non-fungible token’). Bag udstillingen STRING står den danske kryptokunstner Jonas Kasper Jensen, der som én af de første i Danmark begyndte […]
Det er med stor glæde, at Martin Asbæk Gallery, som det første galleri i Danmark, kan præsentere en udstilling, der sætter fokus på en af de mest aktuelle og banebrydende tendenser indenfor samtidskunst: NFT (‘Non-fungible token’). Bag udstillingen STRING står den danske kryptokunstner Jonas Kasper Jensen, der som én af de første i Danmark begyndte […]
Det er med stor glæde, at Martin Asbæk Gallery, som det første galleri i Danmark, kan præsentere en udstilling, der sætter fokus på en af de mest aktuelle og banebrydende tendenser indenfor samtidskunst: NFT (‘Non-fungible token’). Bag udstillingen STRING står den danske kryptokunstner Jonas Kasper Jensen, der som én af de første i Danmark begyndte at arbejde med blockchain i 2015.
Helt særligt for Jonas Kasper Jensens arbejde er, at han ikke udelukkende arbejder digitalt, men at hans digitale værker er baseret på fysiske malerier, uden at han dog betragter sig selv som maler. De fysiske malerier og dertilhørende NFT’er udgør udstillingens værker på lige fod, idet de fysiske værker i princippet ville være uden værdi, var det ikke for den information, som ligger i NFT’en. For NFT’en er, kort fortalt, et digitalt certifikat, forankret i den blockchain, som er dens bagvedliggende infrastruktur.
NFT-kunsten har taget kunstverdenen med storm og trukket overskrifter over hele verden. Interessen for den nye teknologi har på rekordtid skabt stor debat om alt fra dets kunstneriske muligheder til økonomiske spekulationer og miljømæssige konsekvenser. For Jonas Kasper Jensen har fascination af blockchainteknologien været både hans inspiration og medie. Igennem sit kunstneriske arbejde giver Jensen ikke alene sine værker uendeligt liv i den immaterielle parallelverden, som er internettet. Han behandler også selve blockchainteknologien, dens udvikling og udfordringer. Og på den måde har værkerne både et konceptuelt og formelt forhold til dén teknologi, som foranlediger dem, såsom i serien STRING, der er blevet til over mange måneder.
Her har Jonas Kasper Jensen som hovedregel skabt ét maleri om måneden, hvilket mimer, hvordan Bitcoin miner mønter. På den måde spejler værkerne på abstrakt vis teknologiens udvikling, samtidig med at de giver form til dét, der foregår indenfor blockchain- og kryptokunstscenen. Det ses blandt andet i værkserien Plasma DEX Garden.
Disse værker er skabt på et tidligt tidspunkt, hvor blockchainteknologien endnu ikke var moden, men hvor entusiasmen var stor. Værkerne er på sin vis genkendelige og kan bl.a. minde om Monets flygtige gengivelse af haver. Her er der dog ikke tale om en gengivelse af en enkelt virkelig have, men om gengivelsen af 100 fiktive. Ved hjælp af kunstig intelligens er der blevet genereret 100 virtuelle forlæg for en have, som kunstneren efterfølgende har malet ovenpå hinanden, én efter én. Variationerne i serien skyldes således fejlene i maleriernes fysiske proces, og idet værkerne efterfølgende er blevet affotograferede og digitaliserede, er det endelige værk, af flere omgange, blevet løsrevet fra sit naturlige udgangspunkt, som er den virkelige, fysiske have, blomstrende og fuld af liv. Hvad vi ser kan altså ikke længere anskues som repræsentationen af en have, men i stedet som noget, der eksisterer i sin egen simulakrale sandhed.
Samarbejdet mellem en kryptokunstner og et galleri kommer fra en erkendelse af, at de to verdener ikke behøver at stå i modsætning til hinanden, men kan supplere og genopfinde hinanden. På de digitale markedspladser præsenteres kunstværkerne på lige fod med både fodboldkort og hobbytegneserier, men gennem den udvælgelse og kuratering, som bl.a. foregår på galleriet, kan den digitale kunst fremadrettet sættes i fokus, uden at risikere at gå tabt i internettets virvar.
Udstillingen kan opleves på galleriets 1. sal i Arden Asbæk Gallery.
Kilde: Arden Asbæk Gallery
1260 København K
Tirsdag: 11:00 - 18:00
Onsdag: 11:00 - 18:00
Torsdag: 11:00 - 18:00
Fredag: 11:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 16:00
Søndag: Lukket
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja