I slutningen af maj 2025 præsenterer Louisiana den første retrospektive museumsudstilling med den amerikanske kunstner Kaari Upson (1970-2021). Trods en kort karriere er Kaari Upson allerede på vej til at blive en moderne klassiker med genklang i samtidskunsten.
Fra 2005 og frem til hendes alt for tidlige død i 2021 udfoldede Upsons kunst sig med enorm intensitet. Udstillingen i Sydfløjen på Louisiana bliver den første retrospektive visning af kunstneren. Den viser styrken og de mange facetter i hendes værk, og den er en realisering af museets ønske om at præsentere Kaari Upson som en ukendt klassiker. Inden sin tidlige død af kræft stod Upson som en af de mest markante og alsidige amerikanske kunstnere med en praksis på tværs af skulptur, tegning, performance, film og maleri.
Hos Upson handler alt om identitet og udspiller sig i et grænseoverskridende kredsløb af ting og mennesker - med et umiskendeligt amerikansk præg. Men det har almen betydning, for i hendes kunst er identitet et uransageligt mix af faktuelle og fiktive spor.
I hendes bedst kendte værk, The Larry Project (2005-2012), inddrager hun aspekter af sit eget liv og en nabo, som hun ikke har kendt. Hans, Larrys, efterladte ejendele danner afsæt for en karakter, som deler træk med Playboy-kongen Hugh Hefner. I kunsten benytter hun ikke alene kriminaltekniske metoder, der antydes et forhold, og vi er vidner til projektets voldsomme opløsning.
Kaari Upsons opvækst i San Bernardino uden for Los Angeles giver, også i hendes kunst, næring til forestillinger om samfundets underside. Skulpturer, tegninger og malerier vender, fysisk og i tanken, vrangen ud på ideen om et adskilt ydre og indre. Uden altid at være let aflæselige, udtrykker Upsons værker i dén grad menneskelige anliggender. Hjemmets genstande og arkitektur får kropslig karakter og rummer både tanker og traumer. Som medmennesker er vi, mellem liv og død, udleveret til historiens dramaer, hvor kroppe er både smukke, voldsomme, giftige og til tider frastødende. Dette er et hovedudsagn hos Upson, og her står hendes værk i en direkte tradition fra kunstnere som Louise Bourgeois, Paul McCarthy og Cindy Sherman.
Efter Louisiana drager udstillingen til Kunsthalle Mannheim i Tyskland og MASI Lugano i Schweiz.
Efter Louisiana drager udstillingen til Kunsthalle Mannheim i Tyskland og MASI Lugano i Schweiz.
Kilde:
Louisiana
Louisiana