Kah Bee Chow: 海龜
26 aug - 22 okt 2017Kunstner Kah Bee Chows første soloudstilling i Danmark kredser om, hvordan dyr og mennesker bebor og skærmer sig mod en omskiftelig verden
Kunstner Kah Bee Chows første soloudstilling i Danmark kredser om, hvordan dyr og mennesker bebor og skærmer sig mod en omskiftelig verden
Kunstner Kah Bee Chows første soloudstilling i Danmark kredser om, hvordan dyr og mennesker bebor og skærmer sig mod en omskiftelig verden.
Titlen på kunstner Kah Bee Chows udstilling på Tranen består af de to kinesiske skrifttegn 海龜 der kan oversættes til havskildpadde. På udstillingen mediterer den malaysisk-newzealandske kunstner over vor omskiftelige verden med udgangspunkt i skildpaddens rolle i forskellige kulturer. I blandt andet kinesiske og hinduistiske oprindelsesmyter optræder dyret som et fundament; det siges at bære verden på sit skjold.
I den malaysiske ø-stat Penang, hvor Chow er opvokset, menes øens konturer at tegne en skildpadde, der beskytter byen. Nybyggeri er imidlertid begyndt at brede sig ud i vandet. Ejerboliger skyder op ved kysten, hvor skildpadderne plejede at lægge æg. En ny form for afskærmning mod verden er ved at afløse en tidligere form for afskærmning. En kort film, som Chow har optaget på stedet, dokumenterer, hvorledes landvinding rykker kystlinjen og en sekssporet motorvej anlægges. Som konsekvens ændres øens kontur og mister dermed sin tidligere form.
Chows udstilling består blandt andet af en iglo bøjet i stål, skærme i aluminium og figurer i voks. Installationen fremtræder som et landskab beboet af abstrakte figurer, der genkalder forskellige skabninger fra pingviner til spøgelserne fra videospillet Pac-Man.
En rød tråd i Chows kunstneriske praksis er hendes interesse for etymologi. Som hun forklarer i en poetisk prosatekst i folderen, der ledsager udstillingen: ”For mig indebærer etymologi at spore bevægelse mellem lande, mellem sprog, måden hvorpå et ord har rejst og ændret sig over tid, at give et ord en familie eller genfinde tabte slægtninge – at skærpe en måde at se på tingene, en måde at se på ting.”
Titlen på udstillingen, der er et ordspil, har mere end en betydning. De to tegn 海龜 udtales hai og gui og betyder ’hav’ og ’skildpadde’, men gui og hai kan også betyde henholdsvis ‘vende tilbage til’ og ‘hav’. På kinesisk slang omtales kinesere, der vender hjem med eftertragtede kompetencer efter studier i udlandet, som haigui eller “oversøiske skildpadder.”
Kah Bee Chow (f. 1980) er opvokset i Penang, Malaysia, og Auckland, New Zealand. Hun er uddannet fra Konsthögskolan i Malmö, hvor hun også er bosat.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Fondet for Dansk-Svensk Samarbejde.
Kilde: Tranen
2900 Hellerup
Tirsdag: 08:00 - 20:00
Onsdag: 08:00 - 20:00
Torsdag: 08:00 - 20:00
Fredag: 08:00 - 20:00
Lørdag: 10:00 - 16:00
Søndag: 10:00 - 16:00