Kathrine Ærtebjerg: Værktøjet

15 mar - 20 apr 2019

I udstillingen Værktøjet kan tunge eksistentielle temaer, finkornet poesi og følelsesmæssig intensitet sameksistere med en snigende voldsomhed og underfundig humor. Hos Ærtebjerg træder beskueren ind i et dirrende forvandlingsrum, hvor adskilte oplevelsesniveauer finder sammen i nye komplekse enheder.

Kathrine Ærtebjerg, Værktøjet IV, 2017, Acrylic, spray paint and oil on canvas, 90 x 70 cm. Pressefoto.

I udstillingen Værktøjet kan tunge eksistentielle temaer, finkornet poesi og følelsesmæssig intensitet sameksistere med en snigende voldsomhed og underfundig humor. Hos Ærtebjerg træder beskueren ind i et dirrende forvandlingsrum, hvor adskilte oplevelsesniveauer finder sammen i nye komplekse enheder.


info

Kathrine Ærtebjerg: Værktøjet15 mar - 20 apr 2019

Kathrine Ærtebjergs eksperimenter med spraymaling og elementer fra både naturen og værktøjskassen har resulteret i store stemningsmættede malerier. Her toner luftige menneskeskikkelser frem i centrum af mættede, ulmende baggrunde, som bærer antydninger af landskaber. Figurerne i Ærtebjergs malerier svæver i en afsondret drømmesfære; deres blikke er ofte bortvendte, og kroppenes spraymalede omrids synes fanget i en dirrende overgangstilstand mellem tilblivelse og opløsning.

Kathrine Ærtebjerg, Værktøjet IV, 2017, Acrylic, spray paint and oil on canvas, 90 x 70 cm. Pressefoto.
Kathrine Ærtebjerg, Værktøjet IV, 2017, Acrylic, spray paint and oil on canvas, 90 x 70 cm. Pressefoto.

Som udstillingens titel betoner, er det hverdagens værktøjer – hårnåle, tøjklemmer, søm, sikkerhedsnåle, svensknøgler, knibtænger og haveredskaber – der sammen med organiske plantevækster udgør karakternes særprægede, sammenstykkede skeletter. De lysende kroppe bliver til surrealistiske røntgenbilleder, som afslører, hvad der virker i deres indre. Motiverne er uhøjtidelige, men subtilt mangetydige – på én gang poetiske, humoristiske og urovækkende.

Hvor spraymaling dominerer malerierne, er håndens sensibilitet tydelig i blyantstegningernes gråtoner og spinkle streger. Papirværkerne taler et antydningens og underfundighedens sprog, som lægger sig op ad maleriernes, omend teknikken er helt anderledes.

I en stereoskopagtig boks i udstillingens bagerste rum kan man gennem hullerne i begge ender se to animationer, Ærtebjerg har produceret til udstillingen. I korte poetiske handlingsforløb får kunstnerens motivverden lov til at udfolde sig over tid med en lydside, hun selv har komponeret. Filmenes legende og stiliserede stop-motion-teknik danner en naturlig forlængelse af Ærtebjergs univers og understreger det dobbelttydige, det på én gang enkle og komplekse i kunstnerens motivkreds.

I udstillingen Værktøjet kan tunge eksistentielle temaer, finkornet poesi og følelsesmæssig intensitet sameksistere med en snigende voldsomhed og underfundig humor. Hos Ærtebjerg træder beskueren ind i et dirrende forvandlingsrum, hvor adskilte oplevelsesniveauer finder sammen i nye komplekse enheder.

Kathrine Ærtebjerg (f.1969) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, 1995-2002. Hun bor og arbejder i København, har modtaget adskillige hæderslegater og er repræsenteret på en række af landets største museer såsom Statens Museum for Kunst, Aros, Arken og i Ny Carlsberg Fondets samling.

Kilde: Galerie Mikael Andersen


Adresse
Galerie Mikael AndersenBredgade 63
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré