Kinder Album: Effective Reflection
24 aug - 28 okt 2017Kinder Album udstiller et vovet, deltagerbaseret videoværk og udforsker de hemmeligheder, vi normalt kun ville tiltro spejlet.
Kinder Album udstiller et vovet, deltagerbaseret videoværk og udforsker de hemmeligheder, vi normalt kun ville tiltro spejlet.
Kinder Album udstiller et vovet, deltagerbaseret videoværk og udforsker de hemmeligheder, vi normalt kun ville tiltro spejlet.
En ny soloudstilling, Effective Reflection, af Kinder Album åbner på Sabsay den 24. august, omfattende et deltagerbaseret videoværk, flere akvareltegninger og et maleri. Gennem en surrealistisk, nærmest bizar skildring, kredser de udstillede værker om forhandlingen af kvindelig identitet og selvforståelse, som den finder sted i hverdagsmødet mellem kvinde, spejl og verden.
Ifølge Kinder Album, som bor og arbejder i Ukraine, har udstillingen til formål at fremvise kvinder i de underligste, mest intime øjeblikke, hvor de hverken føler sig hæmmet af deres køn eller alder.
”I vestlig kultur dominerer fortællingen om forfald i øjeblikket vores syn på aldring, ikke mindst iforhold til vores syn på kvindekroppen. De kvinder, jeg portrætterer i mine tegninger er nøgne, blottet for alle komplekser, da de ikke synes at tage sig af disse problemer,” siger hun.
Udstillingens hovedværk er et videoværk, som er sammensat af en række optagelser, filmet af kunstneren i 2016 som del af en deltagerbaseret happening med samme navn. Her blev kvinder inviteret til at se sig i spejlet på et offentligt sted, alt imens de blev filmet. En projektion af live-optagelserne blev samtidig vist på væggen i SABSAY som om et kamera bagved spejlet reflekterede billedet direkte på væggen. ”Situationen tilbyder en tovejskommunikation mellem de
deltagende kvinder og beskueren, som bliver vidne til et mysterium, der oprindeligt kun var tiltroet spejlet,” siger Masha Sabsay, grundlægger af Sabsay.
Spejlet spiller en vigtig rolle i udstillingen, og Kinder Album fascineres af mediets selvrefleksive tradition, som den kommer til udtryk i selvportrætter gennem kunsthistorien. Ved at relatere sig til denne tradition, fremstår udstillingens deltagerbaserede værk ikke som kunstnerens eget selvportræt, men tilhører i stedet tilfældige, derfor alle, kvinder. ”Det bliver op til de deltagende kvinder selv at færdiggøre deres eget selvportræt,” forklarer kunstneren.
Kinder Album udfordrer de traditionelle rammer for galleriets rum
Ved brug af mand- og kvindesymboler for offentlige toiletter i udstillingen, indikerer kunstneren et offentligt og kønnet rum, som udfordrer det tilsyneladende neutrale udstillingsrum. ”Jeg er interesseret i effekten af sådanne symboler når de sættes ind i en ny sammenhæng, og hvordan rummet kan manipuleres på den måde. Når du besøger en kunstinstitution opfører du dig på en bestemt måde, om du er bevidst om det eller ej, men hvordan skal man reagere når dette rum
pludselig er forandret?” siger hun og fortsætter ”Den på mange måder sårbare handling, at se sig selv i spejlet, tilhører typisk et privat rum men bliver nu eksponeret og offentliggjort gennem galleriets rum og overført til beskuerens position.”
Kinder Album understreger vigtigheden af spontanitet i sine værker, hvor beskueren altid har indflydelse på realiseringsprocessen. Hendes værker er aldrig forudbestemte men kan tage forskellige drejninger. På samme måde er de usædvanlige narrativer i udstillingens akvareltegninger heller aldrig fuldendte, og gør det op til beskueren at løse fortællingernes mysterier.
Kinder Album tager rollen som kvindelig kunster på sig
Emnet omhandlende kvindelig identitet er ikke fremmed for kunstneren, hvis arbejde af kritikere længe er blevet associeret med feministisk kunst. På det seneste har hun besluttet sig for i større omfang at udleve denne position, og forklarer, ”at give indsigt i hvordan kvindelig identitet fastholdes og skabes gennem repræsentation og social interaktion”, er et af hovedformålene med udstillingen, Effective Reflection.
Kinder Album (f. 1982) er baseret i Lviv, Ukraine, og arbejder med forskellige medier fra tegning, maleri og grafik til street art, fotografi, video og installation. I 2012 opstod pseudonymet, Kinder Album, som led i et virtuelt kunstværk med samme titel. Kunstneren beskriver Kinder Album som ”en samling intentionelt primitive tegninger, der skildrer historier, som hvis et barn fortalte dem til de voksne”. Nøgne kroppe stilles sårbare for beskuerens blik, og hovedtematikkerne er sex og død; livets rå essens.
Hendes nyligste udstillinger inkluderer The Tramp og L’albatros mon amour i Jujooceanija, Kotor, Montenegro, begge i 2016, Pinchuk Art Centre Short List Exhibition, Kiev og soloudstillingen, Anamnesis i galleriet Piekno Panie, Lublin, Polen i 2015. Effective Reflection er hendes første soloudstilling i Danmark.
Sabsay åbnede maj 2016 og er beliggende centralt i København i Store Strandstræde. Formålet med udstillingsstedet er ifølge grundlæggeren at berige den danske kunstscene med nye navne og praksisser og at opfordre til fællesprojekter mellem internationale og lokale kunstnere og kuratorer.
Kilde: Sabsay
1255 København K