Transparente strøg, udviskede konturlinjer og mennesker, der flyder samen med naturen, hinanden, landskabet og atmosfæren. I Kinga Bartis’ værker smelter sorg sammen med omsorg, og ængstelighed med accept. Her er alt og alle uløseligt forbundne og i evig tilblivelse.
SÅRBARHED OG OMSORG
Bartis blev født i Transsylvanien som del af det ungarske mindretal i Rumænien, men er siden opvokset i et både historisk og politisk splittet Ungarn. Bartis tog en kandidatgrad i statskundskab i Budapest, før kunstneren begyndte sin kunstneriske uddannelse i København, hvor Bartis stadig bor og arbejder i dag.
Opvæksten som en slags nomade på fremmed grund og behovet for at høre til mærkes som en længselsfuld tone i værkerne - men altid i en sammensmeltning med håbet. For mens skikkelserne nok virker vemodige eller længselsfulde griber de altid hinanden.
Kinga Bartis’ værker taler til os i en tid, hvor både naturen og menneskers sind er under pres. Den ydre verdens sårbarhed nedfælder sig i vores indre på forskellige måder. Dette sætter Bartis også ord på i en række tekster, der handler om at føle sig ensom og rodløs. Men i teksterne hører vi også om at finde hjem i frisættende fællesskaber. Den længsel efter samhørighed vi ser i værkerne, rækker både ud mod os, der ser værkerne, og vokser samtidig ud fra kunstnerens personlige liv.
Bartis blev født i Transsylvanien som del af det ungarske mindretal i Rumænien, men er siden opvokset i et både historisk og politisk splittet Ungarn. Bartis tog en kandidatgrad i statskundskab i Budapest, før kunstneren begyndte sin kunstneriske uddannelse i København, hvor Bartis stadig bor og arbejder i dag.
Opvæksten som en slags nomade på fremmed grund og behovet for at høre til mærkes som en længselsfuld tone i værkerne - men altid i en sammensmeltning med håbet. For mens skikkelserne nok virker vemodige eller længselsfulde griber de altid hinanden.
Kinga Bartis’ værker taler til os i en tid, hvor både naturen og menneskers sind er under pres. Den ydre verdens sårbarhed nedfælder sig i vores indre på forskellige måder. Dette sætter Bartis også ord på i en række tekster, der handler om at føle sig ensom og rodløs. Men i teksterne hører vi også om at finde hjem i frisættende fællesskaber. Den længsel efter samhørighed vi ser i værkerne, rækker både ud mod os, der ser værkerne, og vokser samtidig ud fra kunstnerens personlige liv.
TOTALINSTALLATION MED VÆRKER I MONUMENTALE FORMATER
Udstillingen rummer både store og små malerier skabt med oliemaling og kul, og for første gang i Bartis’ kunstneriske praksis præsenterer udstillingen også skulpturer. Størstedelen af de udstillede værker er skabt specifikt til udstillingen Kunstmuseum Brandts, blandt andet det store kulværk Closelings, der med sine 3 x 6 meter er kunstnerens største værk til dato.
Også skulpturværket Reminder of the never happened er skabt specifikt til udstillingens sidste rum. Præsenteret i et kuperet landskab indtager skulpturerne flertydige former, der kan ligne hoveder med ansigtstræk, men også organer og frø. Både skulpturer og landskabet er lavet af kalkperler, et restprodukt fra det kalkrige vand fra Frederiksbergs Kommunes vandforsyning. Om skulpturerne vokser frem af landskabet eller om de er ved at blive opslugt af det, er ikke til at se. Udstillingen udfolder sig over i alt 750 kvadratmeter og tager form som en totalinstallation, hvor værkerne taler sammen på kryds og tværs.
Fakta
Kinga Bartis (f. 1984 ) tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 2018. Kinga
Bartis har tidligere udstillet i solo- og gruppeudstillinger i ind- og udland, blandt andet i Paris og Lund.
Kilde:
Kunstmuseum Brandts
Kunstmuseum Brandts