Anbefalet under Det skal du se! uge 9
Det er med stor glæde, at vi kan præsentere en særlig soloudstilling med performance- og billedkunstneren Lina Hashim. Hun blev født i Kuwait i 1978 og kom fra Irak til Danmark som flygtning i 1992.
Lina Hashim tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2020. Hun har opnået stor succes og er blevet tildelt priser for sine personlige og performative værker, hvor hun kompromisløst udfordrer egne erfaringer og andres fastlåste forestillinger.
Lina Hashim arbejder i spændingsfeltet mellem kunst og antropologi. Som muslimsk opdraget kvinde, og samtidig kritisk betragter, besidder hun et dobbelt blik i sine afdækninger af aspekter i islam, der ofte er gemt væk for offentligheden. Hun har sagt, at ”hvis Islam er et teaterstykke, vil jeg vise, hvad der sker backstage”.
Uden et blasfemisk sigte har hendes værker ofte en feministisk vinkel. Det tidlige værk Uden vind (2012) bestod af fotos af muslimske kvinders hår under tørklæderne. I Unlawful Meetings (2014) blev seksuel dobbeltmoral udstillet med billeder af hemmelige, muslimske stævnemøder og i værket Suicide Bombers (2016) satte hun fokus på kvindelige selvmordsbombere.
I gennembrudsværket The Touch (2020) fortalte Lina Hashim gennem performance, dans og installation, om sin egen historie som en kvinde, der forsøger at kaste sin voldelige eksmands forbandelse af sig. En rystende fortælling, som blotlagde modsætningerne mellem den islamiske religion og vestens sekulære samfundsliv, og som for alvor slog hendes navn fast i kunstverdenen.
Lina Hashim har boet i Korsør, og i et stort interview med hende i Weekend-avisen blev overskriften ’Vejen til Paradis går over Korsør’. Til sin soloudstilling i Kongegaarden vil den dansk-irakiske kunstner skabe en dragende og aktiv totalinstallation med udgangspunkt i de orientalistiske maleres forestillinger om et arabisk harem med odalisker, dæmpede farver, farvede stoffer, smykker, kjoler, blomster og frugter i keramiske fade.
”Odalisken er et malerisk motiv, jeg ofte møder på mine museumsbesøg, og som drager mig. De portrætterede kvinder er lyse i huden, rene og polerede og fremstår som passive objekter, der er nøgne for beskuerens skyld. De fremstår underdanige og er enten spærrede inde i lukkede rum eller befinder sig blottede i naturlige omgivelser, men de er alle bevidste om, at de bliver beskuet", siger Lina Hashim og fortsætter:
"Kvinderne er skabt ud af nogle af de mest anerkendte mandlige kunstneres fantasier, der har medvirket til at gøre odalisken som et stumt, lydigt, underkastet objekt til et synonym for den muslimske kvinde”, siger hun.
Publikum bliver således inviteret til at opleve et sanseligt og emotionelt værk, der vil gøre op med de narrativer kunsten og museerne gennem odalisken som motiv har skabt om den muslimske kvinde - og måske samtidig skabe større rum for muslimske kvindelige kunstnere på museerne.
Lina Hashim vil i et par planlagte performances være fysisk til stede som odalisken, og i andre perioder blot til stede i form af de aftryk, hun efterlader i rummet. Lina Hashim vil optræde til åbningen 2. marts kl. 14, men tjek www.kongegaarden.dk for øvrige performances.
”Ved at præsentere Lina Hashims kritiske praksis i Korsør håber vi at kunne bidrage med nuanceret viden i den offentlige debat og tilbyde publikum nye kunstneriske former skabt af kunstnere med muslimsk kulturbaggrund. Kunstnere, der udfordrer etablerede stereotyper for at skabe plads til nye eksperimenter, samtaler, udtryk og hybride identiteter”, siger Henrik Broch-Lips, leder af Kongegaarden
Kilde:
Kongegaarden
Kongegaarden