Lorenzo Tonda: Tales from the Last Days

20 sep - 19 okt 2024

Dramatiske scener af kosmiske katastrofer udfolder sig i vindblæste landskaber foran vores øjne. Store, skulpturelle figurer dominerer forgrunden i Tondas malerier, hvor han fanger vindens magt som en usynlig kraft.

Lorenzo Tonda: Trespass Out, 2024

Dramatiske scener af kosmiske katastrofer udfolder sig i vindblæste landskaber foran vores øjne. Store, skulpturelle figurer dominerer forgrunden i Tondas malerier, hvor han fanger vindens magt som en usynlig kraft.


info

Lorenzo Tonda: Tales from the Last Days20 sep - 19 okt 2024


Dramatiske scener af kosmiske katastrofer udfolder sig i vindblæste landskaber foran vores øjne. Store, skulpturelle figurer dominerer forgrunden i Tondas malerier, hvor han fanger vindens magt som en usynlig kraft. Udstillingens titel, "Tales from the Last Days", er inspireret af Luca Signorellis berømte apokalyptiske freskocyklus, skabt mellem 1499 og 1502 i San Brizio-kapellet i Orvieto-katedralen i Umbrien, Italien. Ligesom Signorelli fokuserer Tonda sin opmærksomhed på den kropslige udtryksfuldhed i den menneskelige form. Tondas omhyggeligt detaljerede værker, som skildrer scener af udholdenhed, omvæltninger, oprør, ødelæggelse og nederlag, fungerer som en stærk afspejling af nutidens humanitære kriser.

“Overall, the figures and scenes evoke the feeling of toys or action figures—the characters are objectified, and their realistic features are combined with a strong stylization towards a toy-like appearance. The intention is to represent a kind of circularity in the experience of life, which in most cases, involves being born, living, and dying in the place destined for us, constantly tormented by external forces. The clothing, deformed by the action of the wind and revealing parts of the body, represents culture and customs, which dress us from birth, constantly torn between covering us and being swept away. The creation of this series was influenced by the constant flow of recent information from ongoing war zones and the inevitable empathy for those who find themselves overwhelmed by brutal, uncontrollable forces, reduced to a state of nature symbolized by the wind—a wind that recalls Dante's Inferno, eternally blowing among the damned.” - Lorenzo Tonda, 2024

Tondas malerier og skulpturer fortæller en historie, der vækker mindelser om Signorellis "Kødets Opstandelse", hvor figurer stiger op fra jorden for senere at blive opslugt igen. Vil figurerne bukke under for ydre kræfter, eller vil de tilpasse sig og sejre over deres udfordrende omgivelser? Tonda er også inspireret af Gustav Vigelands skulpturer i Vigelandsparken i Oslo. Både hans malerier og 3D-skulpturer understreger det beskyttende bånd mellem mor, far og barn, og fremhæver forholdenes modstandskraft og menneskelighedens store betydning. Udstillingen præsenterer 13 helt nye værker, fordelt på både malerier og skulpturer.
Kilde:
Gallery Poulsen

Fakta

Lorenzo Tonda blev født i Fiesole, Italien, i 1992. Han afsluttede sin gymnasieuddannelse på Liceo Artistico Leon Battista Alberti i 2011 og dimitterede fra Accademia di Belle Arti i 2017 med en specialisering i oliemaleri og fresko. Derefter begyndte Tonda at udforske 3D-grafikkens verden og integrerede dette nye medie i sin traditionelle malerpraksis. Han har gennem årene skabt flere bemærkelsesværdige vægmalerier. Tonda udførte sit første offentlige kunstværk, et vægmaleri i byen Trenčín, Slovakiet, kommissioneret af byens kunstmuseum, Gallery of M. A. Bazovský. I 2022, med støtte fra kommunen i Firenze, fortsatte han med at gøre en betydelig indvirkning med sin kunst og malede et vægmaleri i en bypark i San Jacopino-kvarteret.


Adresse
Gallery PoulsenStaldgade 32
1699 København V

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 10:00 - 17:30
Torsdag: 10:00 - 17:30
Fredag: 10:00 - 17:30
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré