Luzia Simons: Out of the Blue

19 aug - 24 sep 2016

Luzia Simons anvender moderne scanningsteknikker til at producere blomsterfotos og -videoer, der både tematiserer idealet om blomstrende skønhed og frodighed og planternes skrøbelighed og uundgåelige forfald.

Pressefoto

Luzia Simons anvender moderne scanningsteknikker til at producere blomsterfotos og -videoer, der både tematiserer idealet om blomstrende skønhed og frodighed og planternes skrøbelighed og uundgåelige forfald.


info

Luzia Simons: Out of the Blue19 aug - 24 sep 2016

Farverne spiller en central rolle i Out of the Blue og er på mange udgangspunktet for Luzia Simons’ arbejde. Udstillingens titel refererer til den farve, der ikke er til stede i værkerne. Planternes grønne og rødlige nuancer og baggrundenes sorte træder frem mens den blå, på trods af sit fravær, hele tiden spiller i værkerne som en mulighed. Og netop det foranderlige og transformationen er i centrum i udstillingens videoværker, hvor de eksotiske vækster kommer på næsten uhyggelig vis til live.

Pressefoto
Pressefoto

Værkerne har et tydeligt slægtskab med 1500- og 1600-tallets flamske stillebener fulde af vanitassymboler og med 1700-tallets videnskabelige herbarier. Luzia Simons’ værker er dog ikke blot optaget af en gudsfrygtig advarsel om altings forgængelighed, men snarere med en vidtforgrenet fortælling om blomsterne som ladede kulturelle symboler, hvor både koloni-, kunst- og videnskabshistorie spiller ind.

Med et underliggende udsagn om hastigheden for ødelæggelse af naturen som et grundlæggende tema for vores epoke, har Luzia Simons’værker også et samfundskritisk element. Temaerne skærer hinanden. Det politiske og æstetiske aspekt er uadskillelige og henvisninger til kunsthistorien er ligeså eksplicitte som til økonomiske, handelsmæssige forhold såvel som til kulturel udveksling i Luzia Simons’værker.

Out of the Blue spiller også på kontrasten mellem værkernes kunst- og kulturhistoriske gods og de moderne digitale arbejdsteknikker, der ligger bag. Luzia Simons’ arbejde finder sted i dette krydsfelt, mellem det åbenbare og det kodede, mellem den nøgne reproduktion og metaforen.

Luzia Simons (f. 1953 i Brasilien) er uddannet i historie og kunst på Sorbonne i Paris og har siden 1986 boet og arbejdet i Tyskland. Hun er repræsenteret i adskillige samlinger i både Europa og Sydamerika blandt andet Graphische Sammlung der Staatsgalerie Stuttgart, Fotosammlung Pirelli på Museu de Arte Moderna i Sao Paulo, Centro Wifredo Lam i Havanna, Fonds National d’Art Contemporain i Paris og Brandts og er siden juni 2016 aktuel med sin store installation Vanitas rerun på Archives Nationales i Paris.

Kilde: Galerie Mikael Andersen


Adresse
Galerie Mikael AndersenBredgade 63
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 12:00 - 18:00
Onsdag: 12:00 - 18:00
Torsdag: 12:00 - 18:00
Fredag: 12:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré