Manuel Hernandez: Feathered Serpent and the Eagle
13 jan - 17 feb 2024Endnu et år er gået, og Gallery Poulsen er nu klar til at gå ind i 2024 med et brag af en debutudstilling! Vi har glædet os enormt meget til at kunne byde Manuel Hernandez velkommen til Gallery Poulsens kunstnerfold, der nu står klar med sin første soloudstilling på europæisk jord, Feathered Serpent and the […]
Endnu et år er gået, og Gallery Poulsen er nu klar til at gå ind i 2024 med et brag af en debutudstilling! Vi har glædet os enormt meget til at kunne byde Manuel Hernandez velkommen til Gallery Poulsens kunstnerfold, der nu står klar med sin første soloudstilling på europæisk jord, Feathered Serpent and the […]
info
Endnu et år er gået, og Gallery Poulsen er nu klar til at gå ind i 2024 med et brag af en debutudstilling! Vi har glædet os enormt meget til at kunne byde Manuel Hernandez velkommen til Gallery Poulsens kunstnerfold, der nu står klar med sin første soloudstilling på europæisk jord, Feathered Serpent and the Eagle. Udstillingen består af ti store og splinternye malerier. Feathered Serpent and the Eagle åbner lørdag den 13. januar i Gallery Poulsen, med en fernisering fra kl. 12.00 til 16.00. Som afslutning på udstillingen afholder vi en finissage lørdag den 17. februar fra kl. 12.00 til 15.00. Her vil Manuel Hernandez selv være til stede.
Indholdet i Manuel Hernandez’ dynamiske malerier udvider fortællingerne tilhørende samtidige indfødte amerikanere i Latin Amerika. I kompositionerne sammensmelter de nedskrevne og mundtlige fortællinger tilhørende Hernandez’ forfædre, og skaber i forbindelse med hinanden en visuel repræsentation af kulturgenvinding og de mange følelser der følger med. Udstillingens titel referer til slangen og ørnen, der begge er tilbagevendende symboler i oprindelige kulturer i både Syd- og Nordamerika. Sammen repræsenterer de en samhørighed blandt indfødte folk, men også et sammenstød mellem to modsætningsfyldte kræfter. For Hernandez selv symboliserer modsætningen i særlig grad kærligheden til, og konserveringen af, oprindelige traditioner og udviskningen af disse for at opnå integration i den dominerende kultur.
I sin kunstneriske praksis skaber Hernandez store og rå overflader, der hæftes på vægge hvor de efterfølgende males med tørre pensler for at skabe et udtryk mindende om gamle vægmalerier, en effekt der i sin helhed hylder mexicanske traditioner indenfor vægmaleri samt de oldgamle freskomalerier fra Teotihuacan i Mexico. I et brud med traditionen om firkantede malerier, udskærer Hernandez sine lærreder i former der minder om malerier udført på dyreskind. Hans værker er inspireret af familiefortællinger, historisk research og besøg ved sine forfædres kunstværker og ruiner. I udstillingens nye værker genfortæller Hernandez herved sine forfædres historier hvorigennem han genetablerer sin egen forbindelse til Amerikas oprindelige befolknings kulturer ud fra et nyt perspektiv. Ved hjælp af dette udgangspunkt skaber han malerier der integrerer fortiden med samtidige levemåder og overbevisninger.
Størstedelen af Hernandez’ forfædres kunstværker, bøger og bygninger er med tiden blevet destrueret; Hernandez rejser derfor i dag rundt til forskellige lokationer og museer i en søgen efter dem der fortsat er bevaret. Disse artefakter udstråler et væld af historier og energier som Hernandez indfanger i sin kunstneriske praksis. Et tilbagevendende motiv er afbildningen af en rejsende købmand som Hernandez opdagede på American Indian Museum i New York. Denne karakter udvider og kritiserer den herskende vestlige forestilling om indfødte folk som få og udspredte stammer. Opdagelsen af denne figur førte til skabelsen af værket Unrecognized Exchange, hvori Hernandez portrætterer sine forfædre i et stort marked, fyldt med folk fra forskellige regioner i Amerika.
Malerierne Ely og Vegas er begge store portrætter der arbejder med en førstehåndsundersøgelse af synspunkter tilhørende personer der er blevet fordrevet, men som, på trods af dette, befinder sig i en helingsproces hvori de genvinder deres egen kultur. I maleriernes forberedende arbejde optog Hernandez samtaler han havde med de to subjekter, Ely og Vegas, hvilke han afspillede under malingsprocessen. Herfra hentede han de ord og symboler der omringer personerne i portrætmalerierne. Igennem formidlingen af denne genforening med oprindelige rødder, der bryder med de dominerende historiske narrativer, ønsker Hernandez at hele det tomrum som ødelæggelsen af deres forfædres kultur har efterladt sig.
De portrætterede personer bevæger sig herved fremad imens de ærer fortiden. De finder så at sige et rum hvori slangen og ørnen kan sameksistere.
Manuel Hernandez er født i 1998 i Iztapalapa, en folkerig bydel i den mexicanske hovedstad Mexico City. Han modtog sin BFA fra Indiana University Southeast i 2021 og sin MFA fra New York Academy of Art i 2023. Hans værker er blevet vist på Speed Art Museum i Louisville, Kentucky og i oktober 2023 præsenterede han en soloudstilling på FRIEDA i Philadelphia. Hernandez bor og arbejder på nuværende tidspunkt i New York City, hvor han har atelier i Sunset Park i Brooklyn.
1699 København V
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 10:00 - 17:30
Torsdag: 10:00 - 17:30
Fredag: 10:00 - 17:30
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket