Manuel Ocampo: Sweating The Green-Bird Parrot Out…

1 apr - 14 maj 2016

Anbefalet som Det skal du se! uge 13.
Det er tredje gang, at den filippinske kunstner Manuel Ocampo gæster Marie Kirkegaard Gallery med en soloudstilling. Med en serie af nye oliemalerier fortsætter han sine ikonografiske undersøgelser af elementer fra den visuelle kultur; en plakat fra den kinesiske revolution, Kristus’ silhuet, politiske og historiske figurer, russisk konstruktivisme, karikatur og tegneseriefigurer.

Filippinske Manuel Ocampo er aktuel med udstillingen Sweating The Green-Bird Parrot Out... i Marie Kirkegaard Gallery. Pressefoto

Anbefalet som Det skal du se! uge 13.
Det er tredje gang, at den filippinske kunstner Manuel Ocampo gæster Marie Kirkegaard Gallery med en soloudstilling. Med en serie af nye oliemalerier fortsætter han sine ikonografiske undersøgelser af elementer fra den visuelle kultur; en plakat fra den kinesiske revolution, Kristus’ silhuet, politiske og historiske figurer, russisk konstruktivisme, karikatur og tegneseriefigurer.


info

Manuel Ocampo: Sweating The Green-Bird Parrot Out…1 apr - 14 maj 2016

Anbefalet som Det skal du se! uge 13

Marie Kirkegaard glæder sig over, at kunne invitere dig til galleriets tredje soloudstilling af Manuel Ocampo, Sweating The Green-Bird Parrot Out or Presenting the Undisclosed System of References in the Loophole of Misunderstanding, part 2 – Notes from a discredited fake avant-gardist.

Filippinske Manuel Ocampo er aktuel med udstillingen Sweating The Green-Bird Parrot Out... i Marie Kirkegaard Gallery. Pressefoto
Filippinske Manuel Ocampo er aktuel med udstillingen Sweating The Green-Bird Parrot Out… i Marie Kirkegaard Gallery. Pressefoto

Sweating the Green-Bird Parrot Out… er en serie af nye værker skabt til udstillingen, bestående af oliemaling på lærred i forskellige skalaer. Endnu engang lever Manuel Ocampo op til sit rygte, for frygtløst at tackle tabuerne og de værdsatte ikoner i samfundet og i selve kunstverdenen. Gennem 1990’erne blev han bemærket for sin dristige brug af en højspændt ikonografi, der kombinerede Katolsk billedsprog og motiver associeret med racerelateret og politisk undertrykkelse, og hermed skabte han værker med stærke, ofte konfliktramte, udsagn omkring personlige og kulturelle identiteters omskiftelighed.

Således fortsætter Ocampo i dag, i en bred anvendelse af billedsprog fra en fælles visuel kultur, at afbillede sit eget tag på en Kinesisk revolutions-plakat fra Mao-tiden, Christus’ silhouette, et Japansk Shunga tryk, politiske og historiske skikkelser, Russiske konstruktivistiske elementer og en skødesløs behandling af tegneseriefigurer og karikaturer.

Kilde: Marie Kirkegaard Gallery

 


Adresse
Marie Kirkegaard GalleryHolbergsgade 17C
1057 København K

Tilgængelighed:
Niveaufri adgang - nej
Handicaptoilet - nej
Gratis for ledsager - ja

Åbningstider
Tirs-fre 12-17.30
Lør 12-15

Lukket i juli. Åbner 18 august

Entre pris
Gratis entré