Design behøver ikke nødvendigvis at behage. Det kan være besværligt, akavet, endda udfordrende. Der er noget i os alle, der uforklarligt er tiltrukket af disse dragende kvaliteter, noget vi identificerer os med. Møbler og objekter bør afspejle og udfordre denne spænding, denne natur.
Dette fungerer som det retningsgivende princip, når den danske designer Maria Bruun (f. 1984) sætter en række tidligere og nye værker i udstillingen "Crafted Contrasts" i kontekst.
Maria Bruun er ikke en designer, der trives foran computeren. Man kunne fristes til at kalde hende en 'designerens designer'. Gammeldags. Mest komfortabel i værksteder, i dialog med materialer, maskiner og andre fagfolk - hendes viden stammer fra at arbejde 'på gulvet'. Hendes hænder taler deres eget sprog og er en vigtig del af hendes fag som designer, det ultimative værktøj. Bruun argumenterer for en langsom skabelsesproces, hvor håndværk, viden og manuelle færdigheder er fundamentet og tydeligt afspejles i de endelige værker.
"Crafted Contrasts" er både en udstilling og en serie møbler, hvor sensoriske overflader af forskellige materialer tjener som en omsorgsfuld gestus til brugerne. Den viser nye og gamle værker i variationer, en dialog mellem samleobjekter og kommercielle møbler, en drivende og konstant spænding, som driver Maria Bruun’s virke.
(Alisa Larsen)
Støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Nationalbankens Jubilæumsfond, Statens Værksteder for Kunst, Poul Johansen fonden, Ny Carlsbergfondet og Fredericia Furniture.
Kilde:
umbrella I west coast exhibitions
umbrella I west coast exhibitions