Mazja Hillestrøm: The End Of An Era

18 mar - 23 apr 2022

Galleri Christoffer Egelund præsenterer The End of An Era – den første soloudstilling af kunstner Majza Hillestrøm. Udstillingen viser kunstnerens nyeste fotografiske værker og skulpturarbejde. Som titlen antyder, kredser udstillingen om slutningen af en æra. Mazja Hillestrøm dokumenterer skiftet fra industrialiseringens storhedstid til den miljøkrise, som hjemsøger planeten i dag. Biler, det centrale motiv i […]

MAZJA HILLESTRØM: Austin A30, 2022. Photography archival pigment print framed with museums glass, 84x120 cm, Edition 1/3. Pressefoto.

Galleri Christoffer Egelund præsenterer The End of An Era – den første soloudstilling af kunstner Majza Hillestrøm. Udstillingen viser kunstnerens nyeste fotografiske værker og skulpturarbejde. Som titlen antyder, kredser udstillingen om slutningen af en æra. Mazja Hillestrøm dokumenterer skiftet fra industrialiseringens storhedstid til den miljøkrise, som hjemsøger planeten i dag. Biler, det centrale motiv i […]


info

Mazja Hillestrøm: The End Of An Era18 mar - 23 apr 2022

MAZJA HILLESTRØM: Austin A30, 2022. Photography archival pigment print framed with museums glass, 84×120 cm, Edition 1/3. Pressefoto.

Galleri Christoffer Egelund præsenterer The End of An Era – den første soloudstilling af kunstner Majza Hillestrøm. Udstillingen viser kunstnerens nyeste fotografiske værker og skulpturarbejde. Som titlen antyder, kredser udstillingen om slutningen af en æra. Mazja Hillestrøm dokumenterer skiftet fra industrialiseringens storhedstid til den miljøkrise, som hjemsøger planeten i dag.

Biler, det centrale motiv i kunstnerens fotografier, var et af det 20. Århundredes største tekniske revolutioner. Som verden udviklede sig hurtigere og hurtigere, kunne heste og vogne ikke længere møde menneskets behov. Benzindrevne motorer og luftfyldte hjul gjorde bilen til menneskets vigtigste transportmiddel. Og med Henry Fords industrialiserede masseproduktion, også kendt som Fordisme, blev det at eje en bil muligt for mange familier.

I det sydlige Sverige har Mazja Hillestrøm fundet inspiration og motiver i et særligt stykke kulturhistorie: Åke Danielssons losseplads, der er kendt som Ryds bilkirkegård, er fyldt med biler fra en svunden tid, som de fleste af os kun kender fra sorthvide film. I Mazjas værker udfolder bilkirkegården sig som et malerisk og forfaldent monument over en epoke i vores historie, der både er kendetegnet ved højteknologiske fremskridt men også ekstrem forurening. Med hvert teknologisk kvantespring følger en pris som fremtidige generationer må betale. Den epoke som i så høj grad formede den moderne verden udledte samtidig enorme mængder af drivhusgasser med uoprettelig miljøskader til følge.

Mazja Hillestrøms fotografiske stil er præget af ensomme elementer, der synes at gå vores øjne forbi. Bilkirkegården er et hyppigt syn i mange udkantsområder verden over, men det mennesketomme landskab og dystre atmosfære får os til at vende blikket væk.
Mazjas fotografiske linse indfanger derimod disse steder og transformerer dem til kompositioner af iboende spænding og skønhed. Gennem hendes praksis bliver det fotografiske medie en fusion af dokumenteret virkelighed og det kunstneriske blik.

Mazja Hillestrøm er født i Danmark i 1976 og bor og arbejder i København. Hun har studeret på kunstskolen Spektrum (2010-11), Akademie der bildenden Künste i Wien (2011-13), Konsthögskolan i Malmø (2013-14) og på Fatamorgana (2014-15). Hillestrøm arbejder primært i det fotografiske medie, men også med lyskunst, installationer og dokumentarer. Hun har udstillet i Danmark, Sverige, Frankrig og Wien og er repræsenteret i private samlinger verden over.

Kilde: Galleri Christoffer Egelund.


Adresse
Galleri Christoffer EgelundBredgade 75
1260 København K

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 15:00 - 18:00
Torsdag: 15:00 - 18:00
Fredag: 15:00 - 18:00
Lørdag: 12:00 - 16:00
Søndag: Lukket

Entre pris
Gratis entré