Mikkel Ørsted: Structures of Accelerations / Systems of Repetitions
3 mar - 15 apr 2023Med udstillingen Structures of Accelerations / Systems of Repetitions præsenterer Mikkel Ørsted større keramiske krukker, tryk og maleri, som balancerer dekorativ og abstrakt æstetik. Mellem værkernes genkendelige organiske former, bølgede linjer og ornamenter samt uigennemskuelige kemiske processer opstår der nye systemer og visualiteter med Ørsteds insisteren på at udfordre materialitetens grænser. Fra væg til væg, […]
Med udstillingen Structures of Accelerations / Systems of Repetitions præsenterer Mikkel Ørsted større keramiske krukker, tryk og maleri, som balancerer dekorativ og abstrakt æstetik. Mellem værkernes genkendelige organiske former, bølgede linjer og ornamenter samt uigennemskuelige kemiske processer opstår der nye systemer og visualiteter med Ørsteds insisteren på at udfordre materialitetens grænser. Fra væg til væg, […]
info
Med udstillingen Structures of Accelerations / Systems of Repetitions præsenterer Mikkel Ørsted større keramiske krukker, tryk og maleri, som balancerer dekorativ og abstrakt æstetik. Mellem værkernes genkendelige organiske former, bølgede linjer og ornamenter samt uigennemskuelige kemiske processer opstår der nye systemer og visualiteter med Ørsteds insisteren på at udfordre materialitetens grænser.
Fra væg til væg, på tværs af gallerirummet, står krukker med organiske former, spidse kraver, stribet glasur og glitrende kantbånd på en industriel jern-platform, som Ørsted har skabt til udstillingen. Værkerne er alle vokset ud af det ton ler, som Ørsted har bearbejdet, støbt og formet det sidste år i værkstedet i sit barndomshjem i Odsherred, Danmark. Her vokser natur, håndværk og kunst sammen, og arven fra den danske fysiker H.C.Ørsted er til stede i farens smed- og opfinderværksted, i den pædagogiske opvækst, samt i omkringliggende vandrestier, hvor filosofiske tanker og nye indre landskaber dukker op.
Udstillingen Structures of Accelerations / Systems of Repetitions vokser ud af en nysgerrighed på verdens fysiske egenskaber. Hvad vil sige at opbygge former og æstetik, at skrabe dele væk og lade andre komme frem, med ømme og ødelagte hænder. Ørsteds kunstneriske praksis er beslægtet med H.C.Ørsteds videnskabelige praksis, ved en søgen ind i det ukendte – hvor verdens strukturer og systemer dukker op hvis man går tæt nok på.
Keramik-værkerne minder om klassiske krukker, og alligevel har de ikke en klar begyndelse, åbning eller slutning. De eksisterer både udenpå, indeni og mellem hinanden. Ørsteds insisterer på en åben dialog med værkerne, der giver plads til uvisheder. Når krukkerne skabes opstår æstetikken spontant og intuitivt, men må skabes i den blinde fantasi, da glasuren og leret ændrer sig gennem den kemiske proces. Både værkstedets temperatur og trykket fra de skabende hænderne, til vejret i tørre perioden samt tykkelsen af den malede glasur, der først bliver til glas og farve når krukken færdig brændes, har indflydelse. For Ørsted er det en kærkommen udfordring, hvor materialet giver noget tilbage til ham.
Keramikken går hånd i hånd med Ørsteds malemetode – hvor mange lag, materialer og former er forbundet som enkelte enheder eller partikler i et større system – der rækker langt ud over lærredet.
Gennem structurerede accelererede og gentagelsesystemer af hans signaturlinjer, detaljerede airbrush og hurtige abstrakte penselstrøg – sammenvæver Ørsted jern, lærred, træ og pigmenter.
Kilde Gas9 Gallery
1656 København V.