Nana Rosenørn Holland Bastrup: Collections
15 aug - 26 sep 2021I sin kunstneriske praksis er Nana Rosenørn Holland Bastrup optaget af forbrugskulturen, samlinger og identitet. Hendes værkproduktion er baseret på idéen om, at alt nyt bygger på noget gammelt og derfor recycler hun sine tidligere projekter til nye. Mange mennesker kan nikke genkendende til det at samle på noget og at opbygge en samling af […]
I sin kunstneriske praksis er Nana Rosenørn Holland Bastrup optaget af forbrugskulturen, samlinger og identitet. Hendes værkproduktion er baseret på idéen om, at alt nyt bygger på noget gammelt og derfor recycler hun sine tidligere projekter til nye. Mange mennesker kan nikke genkendende til det at samle på noget og at opbygge en samling af […]
info
I sin kunstneriske praksis er Nana Rosenørn Holland Bastrup optaget af forbrugskulturen, samlinger og identitet. Hendes værkproduktion er baseret på idéen om, at alt nyt bygger på noget gammelt og derfor recycler hun sine tidligere projekter til nye.
Mange mennesker kan nikke genkendende til det at samle på noget og at opbygge en samling af f.eks. frimærker, sommerfugle eller piber. Inden for kunstens verden er der også samlere; private såvel som offentlige, der bliver fascineret og gennem årene erhverver sig flere og flere kunstværker for at berige deres samlinger hjemme eller på arbejdspladsen. At have en samling er dog ikke kun forbeholdt samlere. En kunstner kan ligeledes råde over samlinger, og denne kan tilmed tjene som research og inspirationskilde til værkproduktion og -udvikling. Dette er tilfældet i Nana R.H. Bastrups atelier.
Beskueren inviteres i udstillingen Collections ind i Nana R. H. Bastrups maleriske univers af ophobninger f.eks. af papkasser, hvori udvalgte og indsamlede elementer såsom bøger, blomster og masker er “pakket ind” og arrangeret i samlinger.
Ophobningen har længe været et kunstnerisk greb i Nana R. H. Bastrups praksis og kan ses i hendes installationsprojekter og malerier. Den seneste større installation af kasserede og akkumulerede papkasser var i 2020, hvor hun deltog i Changwon Sculpture Biennale i Sydkorea. I hendes billedverden dominerer ligeledes ophobninger af gentagelser og rytmer. Særligt kamæleoneffekten med farveskift og tilpasningsevne er et malerisk ledemotiv med hensyn til indhold, form og betydning. De nedadløbende linjer, der i sine organiske lineære eller ikke lineære løbebaner på lærrederne, bidrager til en malerisk improvisation i de ellers så velordnede kompositioner.
Kilde: Galleri NB
8800 Viborg
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 17:00
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket