Nanna Bisp Büchert: Dagen i dag
9 jun - 7 jul 2018Nanna Bisp Büchert’s fotografier har en egen poesi. Hun arbejder med både det sort-hvide og med farvefotografiet og fra begyndelsen tilbage omkring 1970, har hun arbejdet med hvad hun selv kalder temaer. Hun forfølger sit motiv til emnet er udtømt.
Nanna Bisp Büchert’s fotografier har en egen poesi. Hun arbejder med både det sort-hvide og med farvefotografiet og fra begyndelsen tilbage omkring 1970, har hun arbejdet med hvad hun selv kalder temaer. Hun forfølger sit motiv til emnet er udtømt.
info
Nanna Bisp Büchert’s fotografier har en egen poesi. Hun arbejder med både det sort-hvide og med farvefotografiet og fra begyndelsen tilbage omkring 1970, har hun arbejdet med hvad hun selv kalder temaer. Hun forfølger sit motiv til emnet er udtømt.
Man kan sige, at fotografiet som medie er nøgternt skildrende det sete. Når det alligevel også er inderligt subjektivt er det fordi, fotografen vælger og fravælger (fortolker) og ikke mindst fordi, fotografen investerer sig selv i det. Den gode fotograf gør fotografiet personligt og fravrister virkeligheden noget unikt. I Nanna Bisp Büchert’s fotografier ses tidens spor. Hun registrerer forfaldet og historiens aflejringer og lag, som det kommer til udtryk i gamle bygninger og i naturens gang, eller hun dykker ned i sin personhistorie for at dokumentere og kommentere den. Således har en række gulnede familiebilleder og breve fra den islandske mor til mormoren været genstand for Büchert’s fotografiske blik og appropriering. Arbejdet blev til bogen Anderledes Familiebilleder, der udkom i 1988. Med en yderst fin og feminin følsomhed kombinerer hun her gamle breve og fotos, tørrede blomster, frugter og fossiler. Hun tilfører i de færdige billeder noget alment, mens fotografierne samtidig fungerer som både sorgarbejde og erindringsmaskine. Også en stribe af opstillinger med bl.a. hvidløg, blade, legetøj, knapper, klæder, afskårne fiske- og hønsehoveder, og æggeskaller overrasker. Natur- og hverdagsobjekterne i de fotografiske stilleben er særdeles arrangeret. Nogle er ordnet i rationelle rækker og mønstre med et næsten minimalistisk præg, andre viser sammenstillinger af ting der kommer bag på beskueren. De udfordrer vores virkelighedsopfattelse og forståelse idet genstandene som i en slags forsøg midlertidigt er frataget noget af virkelighedens egen tilfældige orden, og nu fremstår som smukke visuelle strukturer og poetiske kompositioner.
På den aktuelle udstilling Dagen i dag, der er del af Copenhagen Photo Festival, viser vi en række nye blomsterfotografier. De fleste er relativt små i formatet, men fremtræder intense – og sart lysende. Enkelte er store og flotte. Det er fragmenter af blomster set tæt på. De er forsigtige og voldsomme på samme tid, nogle nærmest svulstige. De peger udover hvad man kunne kalde ’det banale og smukke blomsterbillede’, fordi de både rummer en erotik og er lavet med en stærk alvor. Desuden viser vi hele serien af Nanna Bisp Bücherts Hønsehoveder, der udkom i bogform som billede-antologi i 2011. Hun beskriver dem selv som en slags portrætter. Baggrunden for fotografiernes tilblivelse var et besøg hos venner, hvor Nanna fascineredes af deres fine racehøns. Da hun hørte de ældste høns skulle slagtes sikrede hun sig at få lovning på hovederne.
Nanna Bisp Büchert’s fotografier bliver – når de lykkes – til billeder med flere lag og af en stor skønhed, men også billeder, der rummer en alvorsfuld viden om tabet og det umulige i at ville standse tiden – en slags moderne memento mori.
Kilde: Banja Rathnov Galleri & Kunsthandel
1455 København K
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12:00 - 17:00
Torsdag: 12:00 - 17:00
Fredag: 12:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 15:00
Søndag: Lukket