I NEU – Polke, Kiefer & Baselitz præsenterer vi tre centrale kunstnere i tysk efterkrigstid. Tilsammen udgør Sigmar Polke (1941-2010), Anselm Kiefer (f. 1945) og Georg Baselitz (f. 1938) en generation af kunstnere, der er født i 1930’erne og 1940’erne. Alle tre har de udformet deres eget, unikke billedsprog rundet af efterkrigstiden. Med deres bidrag til kunstens – og særligt maleriets – udvikling, har de været blandt drivkræfterne bag både fornyelsen og en international genrejsning af tysk kunst.
Udstillingen består af 21 værker. De stammer alle fra Louisianas solide og omfattende samling af moderne og samtidig tysk kunst og er en del af Kunsten x Louisiana-samarbejdet.
– Med NEU – Polke, Kiefer og Baselitz er her en særlig mulighed for at se tre markante og væsentlige tyske kunstnere i én samlet udstilling, som desuden er et stykke vigtig og genaktuel kunsthistorie fra vores naboland, der ikke bliver vist ofte på danske kunstmuseer, siger Lasse Andersson, direktør for Kunsten Museum of Modern Art.
Plasteret rives af – den tyske kunsts Stunde Null
Tiden lige efter afslutningen på anden Verdenskrig betegnes i Tyskland som Stunde Null. Der skulle startes helt forfra, men med så tung en bagage i rygsækken viste det sig at være nemmere sagt end gjort. Umiddelbart efter krigen stillede kunstnerne sig på skuldrene af de tendenser, der havde manifesteret sig før krigen.
Det var først i slut 60’erne, at kunstnerne begyndte at rive plasteret af og tage fat på landets fælles traume, der hidtil havde været et tabu. Og dermed blev der endelig taget fat på kunstens Stunde Null. Som en eksplosion blev kunsten kickstartet på ny med vidt forskellige bud på, hvordan den tunge historie kunne italesættes af en ny generation af kunstnere som Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz.
Tiden lige efter afslutningen på anden Verdenskrig betegnes i Tyskland som Stunde Null. Der skulle startes helt forfra, men med så tung en bagage i rygsækken viste det sig at være nemmere sagt end gjort. Umiddelbart efter krigen stillede kunstnerne sig på skuldrene af de tendenser, der havde manifesteret sig før krigen.
Det var først i slut 60’erne, at kunstnerne begyndte at rive plasteret af og tage fat på landets fælles traume, der hidtil havde været et tabu. Og dermed blev der endelig taget fat på kunstens Stunde Null. Som en eksplosion blev kunsten kickstartet på ny med vidt forskellige bud på, hvordan den tunge historie kunne italesættes af en ny generation af kunstnere som Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz.
Healing efter fortiden
Alle værkerne i NEU – Polke, Kiefer & Baselitz er særligt udvalgt fra Louisianas samling af Kunsten Museum of Modern Art til denne udstilling.
Alle værkerne i NEU – Polke, Kiefer & Baselitz er særligt udvalgt fra Louisianas samling af Kunsten Museum of Modern Art til denne udstilling.
– Vi har lagt vægt på at præsentere både tidligere og senere værker, så publikum kan få en oplevelse af de tre kunstneres arbejder over tid. Via sammensætningen af værkerne er det også tydeligt at se ligheder og forskelle i deres virke. Og hvordan deres værker repræsenterer en form for healing efter fortiden gennem temaer som krig, tabu, humor, alkymi og materialitet, siger Søs Bech Sharpe, museumsinspektør for Kunsten Museum of Modern Art og kurator på udstillingen.
Krisetider som kreativ drivkraft
Fælles for Polke, Kiefer og Baselitz er deres søgen efter et nyt kunstnerisk sprog, der kan behandle tabu, krig og krise. Og NEU – Polke, Kiefer & Baselitz vidner om, at ydre omstændigheder, krige og kriser kan nære kreativitet og kunstnerisk udvikling.
Fælles for Polke, Kiefer og Baselitz er deres søgen efter et nyt kunstnerisk sprog, der kan behandle tabu, krig og krise. Og NEU – Polke, Kiefer & Baselitz vidner om, at ydre omstændigheder, krige og kriser kan nære kreativitet og kunstnerisk udvikling.
– Ud over at pege mod en del af Tysklands historie, peger udstillingen både på vores europæiske nutid, der jo er præget af krig, inflation og energikrise. Og også på, at krisetider kan være en stærk drivkraft for sociale, mentale og ikke mindst kunstneriske nybrud. Måske vores gæster kan komme nærmere samtaler med hinanden om vores tid gennem værkerne i udstillingen”, siger museumsinspektør Søs Bech Sharpe.
Rumlig oplevelse for publikum
I hjertet af Kunsten findes museets Store Sal, som giver loftshøjde til monumentale værker. Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz er kendetegnet ved et virke præget af stor og omfangsrig kunst. Den kommer til sin ret i det store rum, som nærmest giver værkerne karakter af installationer. I kraft af de tre kunstneres flere enorme formater bliver udstillingen derfor en rumlig oplevelse for publikum, som foruden Kiefers over 6 meter lange værk, flyvemaskinen ”Jason”, også kan opleve malerier på op til 4 x 6 meter.
I hjertet af Kunsten findes museets Store Sal, som giver loftshøjde til monumentale værker. Sigmar Polke, Anselm Kiefer og Georg Baselitz er kendetegnet ved et virke præget af stor og omfangsrig kunst. Den kommer til sin ret i det store rum, som nærmest giver værkerne karakter af installationer. I kraft af de tre kunstneres flere enorme formater bliver udstillingen derfor en rumlig oplevelse for publikum, som foruden Kiefers over 6 meter lange værk, flyvemaskinen ”Jason”, også kan opleve malerier på op til 4 x 6 meter.
Sigmar Polke (1941-2010) var en fremtrædende tysk kunstner kendt for sin eksperimenterende tilgang til maleri, fotografi og tryk. Han var en central figur inden for den tyske kapitalistiske realisme og senere bevægede han sig ind i mere abstrakte og konceptuelle former. Polkes arbejde udforskede ofte politiske, kulturelle og sociale temaer og han var kendt for sin ironiske og samfundsomvæltende kommentar til samtidens begivenheder. Han er blevet hyldet for sin unikke blanding af forskellige teknikker og stilarter, der skabte et nyt og provokerende sprog inden for samtidskunsten.
Anselm Kiefer (f. 1945). Hans arbejde er dybt forankret i tysk historie og kultur, og han udforsker ofte temaer som identitet, erindring og forholdet mellem fortid og nutid. Kiefer er kendt for sine store, komplekse malerier, der ofte kombinerer materialer som maling, bly, ler og planter for at skabe lagdelte og symbolske værker. Han har modtaget talrige priser og anerkendelser for sit bidrag til kunstverdenen og er fortsat en betydningsfuld figur inden for samtidskunsten.
Georg Baselitz (f. 1938) er kendt for sit dristige og provokerende arbejde. Han er især berømt for sine omvendte figurer, hvoraf mange synes at kæmpe med tyngdekraften eller udfordrer traditionelle forestillinger om menneskekroppen. Baselitz' arbejde afspejler ofte hans personlige erfaringer som tysk efterkrigsgenerationskunstner og udforsker temaer som identitet, trauma og transformation. Hans bidrag til kunstverdenen har været dybt indflydelsesrigt, og han fortsætter med at udfordre og inspirere med sit eksperimenterende og kontroversielle arbejde.
Kilde:
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg