Foreningen Vestjyllands Kunstpavillon/ Arne Haugen Sørensen Museum er meget tilfreds med, at det efter 4 års arbejde er lykkedes at få en aftale om en udstilling med billedkunstner Niels Corfitzen, der er en af de bedste og mest anerkendte unge billedkunstnere i Danmark.
Arrangementet i Vestjyllands Kunstpavillon startes med fernisering og åbning af Niels Corfitzens ven journalist Kurt H. Jørgensen, Herning lørdag den 18. maj kl. 14.00. Der vil senere under udstillingen, som først afsluttes søndag den 16. juni, være en række tiltag med rundvisninger, historiefortællinger om vort specielle formidlingssted. Desuden vil der til udstillingen blive udført en katalog med kunstnerens nye værker til Vestjyllands Kunstpavillon samt enkelte ældre værker.
Udstillingen vil vise et bredt udsnit af især nye malerier og tryk af Niels Corfitzen, der vil være til stede ved starten af arrangementet. Billedkunstneren er eftertragtet af mange gallerier og kunstsamlere i såvel Danmark som udlandet. I Danmark skiller kunstnerens billeder sig ud i tidens strøm. Figurative er de, men med en udførelse, der kontrastfyldt tillige trækker på det abstraktekspressionistiske. Kunstneren behersker den realistiske gengivelse. Det ses tydeligt i den række af bestillingsportrætter, der startede i 2008 med maleriet af den socialdemokratiske minister Svend Auken og senere efter konkurrence i 2018 valgt til at udføre et maleri af H.K.H. Kronprins Frederik, som nogle af de mest prominente eksempler, i de to portrætteringer ses samtidig, hvordan formsprog og udtryk over tid har undergået en betydelig forvandling. Senere er sanset på en dybere tilknytning til naturen, som allerede fra en tidlig alder spillede en integreret rolle i Niels Corfitzens tilværelse. Det skete med mulighederne for at rejse ud og opleve verden, sammen med en videnskabeligfilosofisk tilgang til universet.
Kulturen står nu for billedkunstneren centralt som forgrund, solistisk, men kun tilsyneladende sat i scene. Mennesker, som Niels Corfitzen har mødt, der har gjort indtryk ved deres fordybelse og åbenlyse bemestring af deres fag, glider nu ind i motiverne.
Hos kunstneren vises også menneskets sårbarhed sanses i de til tider melankolske indadvendte figurer.
Kilde:
Vestjyllands Kunstpavillon / Arne Haugen Sørensen Museum
Vestjyllands Kunstpavillon / Arne Haugen Sørensen Museum