Lyspunktet - det at noget viser sig, at noget finder en form, at kampen mellem modstridende elementer ophæves - er incitamentet for meget kunstskabelse. Inderst inde forstår vi sammenhænge når de løftes op og billeder opstår af og fra virkeligheden. Billeddannelsen kan være svær eller den kan være umiddelbart opfattelig, og den kan gøre både godt og ondt. Når kunstnere som Ole Sporring og Vivian Rose, der var unge i 1960’erne og 1970’erne, på denne udstilling viser sider af deres virke og brudstykker af værkserier med meget forskelligt indhold vil samklangen mellem dem være mere eller mindre tydelig. Det er værker af helt forskellig karakter…
Ole Sporring (1941-2019) repræsenteres på udstillingen med et udvalg af blyantstegninger fra 1960’erne og frem. De fremtræder med en enorm detaljerigdom. Landskaber og bybilleder fremstår med en sikkerhed… rent og stærkt. Motiverne er hentet i vores fælles hverdag. Det er mennesker midt i deres gøremål på stranden, i bjergene, ved isboden eller det er kvindefigurer skildret i forestillede landskaber med vandhuller eller på kanten af en afgrund. Også dyr på savannen og fugle i flok eller svæv, samt skildringen af livet i forstæderne og inspirationer fra rejser, er bærere af den civilisationskritik, som træder frem i værkerne, og de genkendelige figurer som skyformationer, græsstrå og klipper virker sammen med en billedkunstnerisk optagethed af hvornår blyantstregen ”ligner” eller måske egentlig bare ”er”. Abstraktionen og refleksionen over hvordan vores kommunikation virker, virker sammen med en disciplin, et håndværk og en udsøgt fortælleglæde.
Vivian Rose (f. 1945) er både fotograf, billedhugger, grafiker og maler. Aktuelt viser hun billeder fra serier af trykte værker, hvor skildringen af slåenbuske, svaler og blomstrende æblegrene får os til at tænke på både naturen og på tidlige japanske træsnit. Vivian Rose lader de hvide blomster fremtræde på en blå himmel. Billedstoffets ligefremme naturlighed og selvfølgelighed træder frem for øjnene af os og lader os se et besindigt og smukt indhold og udtryk. Dertil kommer en serie fotografiske ”iskrystaller”, der virker helt kalligrafiske…
Kilde:
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel
Banja Rathnov Galleri og Clausens Kunsthandel